Logga in
Logga in
Borrmaskinen med följevagn i arbetsområdet. Foto: Charlii Enström

Nu stabiliseras marken för järnvägen

Vår entreprenör sätter kalkcementpelare i spårområdet för att göra marken stabilare och mindre känslig för vibrationer. Till arbetet används en maskin som till viss del går på el och miljövänligt cement.

Vecka 2 2025 påbörjades arbetet med att sätta kalkcementpelare i marken under järnvägen. Pelarna är gjorda av ett miljövänligare cement som tillverkas av slaggprodukter och minskar koldioxidavtrycket då går det åt mindre energi i tillverkningen. Tidigare under hösten 2024 provborrade vi på Uppsala kommuns mark intill järnvägen med goda resultat. När kalkcementpelarna är i marken ska vibrationerna från tågtrafiken dämpas, bland annat för att minska påverkan på människor som bor och vistas i området.

Borrmaskinen och följevagnen, skytteln, som används är hybridmodeller som delvis drivs av el. Tack vare att maskinerna till viss del är eldrivna minskar avgaserna och blir närmiljön bättre. I det här arbetet kommer pelarna vara 11 meter långa och borras ner med cirka en halv meters mellanrum. När de cirka 6000 kalkcementpelarna är i marken kommer marken som består mest av lera att bli stabil för de nya järnvägsspåren.

Arbetena med att förstärka marken kommer pågå under hela våren 2025. När maskinen borrar ner kalkcementpelarna kommer det kunna bullra och låta för dig som vistas i området.