Logga in
Logga in

E4, förbifart Skellefteå Östra leden och Tuvan bästa lösningarna för ny E4

Trafikverket fortsätter arbetet med ny förbifart genom Skellefteå och begär nu in Länsstyrelsens och Skellefteå kommuns synpunkter för lokaliseringen.

Trafikverket har under 2024 samrått möjliga lokaliseringar för en ny sträckning av E4 förbi Skellefteå och jämfört hur de olika så kallade korridoralternativen* uppnår projektets ändamål, samt gjort en initial miljöbedömning. Arbetet har nu sammanställts och skickas till Länsstyrelsen och Skellefteå kommun för att inhämta deras samlade ståndpunkter kring lokaliseringen. 

– Samtliga alternativ som studerats uppfyller projektets ändamål med avseende på restidsvinster och ökad trafiksäkerhet. Vår slutsats är att korridorerna Östra leden och Tuvan är de alternativ som i störst utsträckning uppfyller projektmålen, och dessa har vi för avsikt att gå vidare med i det fortsatta arbetet, säger Pia Törrö, projektledare vid Trafikverket.

Korridor Östra leden är utvärderad mot två principiella utformningar – en där E4 går under kommande Norrbotniabanan och en där E4 går på bro över Norrbotniabanan på norra sidan av Skellefteälven. Utformningsförslaget med E4 över Norrbotniabanan är ett nytt utformningsalternativ och är det alternativ som har lägst anläggningskostnad och klimatpåverkan av de studerade alternativen.

Efter att Skellefteå kommun och Länsstyrelsen i Västerbotten inkommit med sina synpunkter kring lokaliseringsvalet kommer Trafikverket göra sitt slutgiltiga ställningstagande för inom vilken av korridorerna som en ny E4 ska dras. Detta beräknas ske under våren 2025. Därefter kommer en mer exakt linjedragning studeras och samrådas med berörda, intressenter och allmänhet. Byggstarten beräknas till 2029.

*Korridor = Ett brett område där en ny väg kan byggas. Innan man bestämmer exakt var vägen ska gå, undersöker man olika möjliga korridorer för att hitta den bästa lösningen. Man tar hänsyn till saker som miljö, markägare, natur, framkomlighet, tillgänglighet och kostnader. När en korridor är vald, börjar man planera den exakta sträckningen av vägen inom det området.