Logga in
Logga in

Västernorrland Erikslund linjerätning och brobyte

Vi planerar att räta ut två skarpa kurvor på järnvägen genom Erikslund samt ersätta den gamla järnvägsbron över Ljungan med en ny bro i ett nytt läge. Åtgärderna gör vi för att höja hastigheten för tågen.

Vad?

Vi planerar att genomföra en linjerätning av järnvägen genom Erikslund i samband med att den befintliga järnvägsbron ersätts och får ett nytt läge.

Varför?

För att kunna genomföra en hastighetshöjning som tillsammans med andra åtgärder gör det möjligt att få ett förbättrat trafikeringsupplägg samt kortare restider längs Mittbanan.

Nuläge

Vi hade samråd under februari 2025 inför beslut av betydande miljöpåverkan. Vi har sammanställt inkomna synpunkter i en samrådsredogörelse som du hittar längre ner på sidan.

Om projektet

Befintlig järnväg genom Erikslund har två skarpa kurvor som begränsar vilken hastighet tåg kan framföras på sträckan. Genom att räta ut dessa kurvor blir det möjligt att höja hastigheten vilket bidrar till kapacitetshöjning så att fler tåg kan trafikera banan. Vi får samtidig kortare restider längs Mittbanan.

Vi planerar att genomföra linjerätningen i samband med att vi ska ersätta dagens järnvägsbro över Ljungan, en fackverksbro från 1877. Den nya järnvägsbron kommer att få ett nytt läge. 

För att förbättra möjligheten till regionalt resande med tåg har trafikbeställare för regionaltrafiken målbilden att utöka utbudet från ett tåg varannan timme till ett tåg varje timme och samtidigt minska restiderna på Mittbanan. För att möta behovet genomför Trafikverket linjerätning genom Erikslund tillsammans med flera andra åtgärder utmed Mittbanan. En linjerätning möjliggör en hastighetshöjning från 70 kilometer i timmen till 130 kilometer i timmen. 

Tillsammans med flera andra åtgärder längs Mittbanan är målet att uppnå en restid på cirka två timmar mellan Sundsvall och Östersund samt ökad trafikering och att kapaciteten blir bättre. 

Åtgärden ingår i Mittstråket 2.0

Ett samverkansprojekt för att göra Mittbanan till en fossilfri transportkorridor med ökad kapacitet, tillgänglighet samt kortade restider.

Aktuellt

Bilden visar en rapport med texten Samrådsredogörelse Mittbanan Erikslund linjerätning, brobyte. Ånge kommun, Västernorrlands län. Järnvägsplan. Skede samrådsunderlag 2025-04-22. Med en bild på järnvägsbron över Ljungan med gröna träd på varje sida.

Nyheter

Tidsplan

Här kan du följa vad som händer i projektet framöver. Observera att tiderna är preliminära. Du kan påverka den slutliga järnvägsplanen under hela planläggningsprocessen till och med slutdatum för allmän granskning.

Vi bjuder in till samråd om samrådsunderlaget som beskriver hur projektet kan påverka miljön. Utifrån samrådsunderlaget och inkomna synpunkter beslutar Länsstyrelsen om projektet kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

Vi annonserar samrådsperioden här på webbsidan och i lokalpress. Under samrådsperioden finns det möjlighet att lämna synpunkter på planen digitalt här via webbsidan. 

Samrådet är en möjlighet för oss att få information. Syftet är att fastighetsägare och andra berörda såsom myndigheter och organisationer kan bidra med sin kunskap om förhållanden som är viktiga att ta hänsyn till i arbetet med att ta fram en ny järnvägsplan.

Vi bjuder in till samråd på orten då vi önskar få ta del av information som kan vara av betydelse i framtagandet av järnvägsplanen.  Även om vi inte hunnit så långt i planeringen kommer du att kunna ta del av och lämna synpunkter på planförslaget.

Du som är berörd av markintrång eller får annan påverkan kommer få inbjudan till samråd via brev. Vi annonserar samrådsperioden här på webbsidan och i lokalpress. Under samrådsperioden finns det möjlighet att lämna synpunkter på planen digitalt här via webbsidan. 

Även när samrådsperioden är slut, så kan du när som helst kontakta oss under framtagandet av järnvägsplan och lämna synpunkter. 

Samrådet är en möjlighet för oss att få information. Syftet är att fastighetsägare och andra berörda såsom myndigheter och organisationer kan bidra med sin kunskap om förhållanden som är viktiga att ta hänsyn till i arbetet med att ta fram en ny järnvägsplan.

Till järnvägsplanen upprättas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som redovisar bedömda konsekvenser för människa och miljö. I MKB ges även förslag till åtgärder för att minska negativa konsekvenser.

När samrådsskedet är slut färdigställer vi järnvägsplanen till en granskningshandling som görs tillgänglig för granskning och synpunkter. Järnvägsplanen innehåller då bland annat MKB, planbeskrivning och plankartor som visar behovet av mark. MKB ska godkännas av länsstyrelsen innan järnvägsplanen kan göras tillgänglig för granskning.

De synpunkter vi fått in på förslaget till järnvägsplan under samrådstiden bearbetas och resulterar i en granskningshandling. Granskningshandlingen skickar vi därefter ut på remiss.

Vi kontaktar berörda sakägare och intressenter via brev. Vi annonserar på webbsidan och i lokalpress om samrådstiden. Under granskningsperioden har du möjlighet att lämna skriftliga synpunkter på det slutliga förslaget.

Efter granskningstiden tar vi fram ett granskningsutlåtande där vi besvarar inkomna synpunkter. 

Efter granskningen sammanställer vi de synpunkter som kommit in och gör eventuella ändringar i planen. Sedan yttrar sig länsstyrelsen över planen, som därefter kan lämnas till fastställelseprövning.

Om järnvägsplanen uppfyller kraven i lagstiftningen så fastställs den. Beslutet innebär fastställelse av exempelvis nya områden som får tas i anspråk med äganderätt för järnvägen, järnvägsspårens läge i plan och höjd och olika skyddsåtgärder. Beslutet om fastställelse kan överklagas till regeringen.

När järnvägsplanen har vunnit laga kraft behövs ett beslut från Lantmäteriet för att bilda järnvägsfastigheten. Mark som behövs tillfälligt under byggtiden, till exempel för upplag eller arbetsvägar, hanteras med tillfällig nyttjanderätt i järnvägsplanen. Det innebär att Trafikverket under en tidsbestämd period får använda marken på det sätt som fastställts i järnvägsplanen och att fastighetsägaren får ersättning.

6 Preliminär byggtid 2028–2030

Mark- och fastighetsfrågor

Här får du som mark- och fastighetsägare övergripande information om hur vi jobbar med inlösen. Du är alltid välkommen att ta kontakt med vår markförhandlare om du har frågor.

Att ta fram en järnvägsplan tar flera år och det väcker självklart många frågor hos dig som bor och verkar i området. När vi planerar ska vi ta fram hållbara lösningar för både teknik och ekonomi, som balanseras mot intrånget där boende-, kultur- och naturmiljöer berörs. Våra markförhandlare är länken mellan fastighetsägare och järnvägsprojektet och dom jobbar hela tiden för att hitta lösningar där järnvägens sträckning påverkar fastighet eller verksamhet.

Först när en fastställd järnvägsplan vinner laga kraft kan vi formellt tillträda aktuella markområden och påbörja markåtkomst för den framtida järnvägen. Exempel på åtgärder kan vara: köp eller byte av mark, utbetalning av intrångsersättningar (i vissa fall) och bullerskydd med mera.

Om du vill veta om din fastighet eller verksamhet är berörd kan du kontakta oss. När arbetet med järnvägsplanen kommit längre och det börjar bli klart hur stort markområde som ska ingå i järnvägsanläggningen kommer det att redovisas på samrådsmöten. 

I undantagsfall kan en fastighetsägare få sin fastighet inlöst innan järnvägsplanen har vunnit laga kraft. Det gäller om fastighetsägaren har synnerliga skäl för en sådan inlösen.

Enligt lagen om byggande av järnväg har en fastighetsägare möjlighet att få sin fastighet inlöst innan järnvägsplanen har fått laga kraft. Om en förtida inlösen ska bli aktuell måste fastighetsägaren ha synnerliga skäl.

Förutsättningar för förtida inlösen

Som synnerliga skäl räknas exempelvis skilsmässa, dödsfall, medicinska skäl eller annat. Oavsett vilket synnerligt skäl som åberopas, ska det medföra att du som fastighetsägare är tvungen att sälja din fastighet just nu.

Trafikverket har en restriktiv tillämpning av förtida inlösen och det sker endast i undantagsfall.

Begäran om förtida inlösen

Vill du som fastighetsägare ansöka om förtida inlösen ska du skriftligen inkomma med följande uppgifter:

- På vilket sätt fastigheten kommer att behövas för järnvägsändamål.
- Vilka synnerliga skäl som du anser föreligga.
- Uppgifter som visar att du som fastighetsägare försökt sälja fastigheten men att det inte varit möjligt, eller endast varit möjligt till ett pris som uppenbart har påverkats negativt av den planerade järnvägen.
- Kompletterande skriftliga handlingar som styrker begäran, såsom läkarintyg, intyg från mäklare om försök till försäljning, begärt försäljningspris etcetera.

Processen

Vill du göra en ansökan om förtida inlösen? Kontakta vår markförhandlare, se kontaktuppgifter längst ner på sidan. 

När vi fått in din ansökan tittar vi igenom den och sammanställer handlingen och hanterar ärendet vidare inom Trafikverket.

Handlingen skickas slutligen till regional direktör på Trafikverket som tar beslut om huruvida förtida inlösen kan medges eller ej.

Om medgivande: Trafikverket tar fram marknadsvärdering av berörd fastighet med stöd av oberoende värderare. 
Om avslag: Beslutet kan ej överklagas, men det finns möjlighet till förnyad prövning.

Dokument

Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument om projektet.

Frågor och svar

Under våren 2025 börjar vi ta kontakt med direkt berörda fastighetsägare. Under sommaren/hösten kommer vi att bjuda in dig som berörd fastighetsägare till samråd där du kan ta del av vårt förslag till framtida utformning. 

Det kommer vi att utreda och kunna besvara under arbetet med järnvägsplanen och identifierat vilka fastigheter som berörs.

Under hösten 2024 inleder vi arbetet med järnvägsplan, ett förslag på hur järnvägen ska utformas i plan och profil, järnvägens miljökonsekvenser och vilken mark som vi behöver. Där ingår även att ta fram en bullerutredning med eventuella bullerskyddsåtgärder. Vi kommer att utreda behovet av säkerhets- och skyddsåtgärder. Dessa planerar vi att kunna redovisa senast våren 2026 i samband med att granskningshandlingen är klar. 

Vår bedömning i dagsläget är att stranden inte kommer att påverkas. Vi kommer att bjuda in till samråd med dialog kring området i anslutning till stranden.  

Vi kommer bjuda in till samråd vilket innebär att du kommer att kunna ta del av och lämna synpunkter på vårt förslag till framtida utformning. Fram till dess järnvägsplanen är fastställd och har vunnit laga kraft, vilket vi beräknar blir tidigast hösten 2026, kan du när som helst kontakta oss och lämna synpunkter. 

Så här går det till när vi planerar och bygger vägar och järnvägar

Linjerätningen utan stopp i Erikslund ger en tidsbesparing på 2 minuter. Tillammans med samtliga planerade åtgärder längs Mittbanan möjliggör det en restidsförkortning på cirka 15 minuter samt ett effektivare trafikeringsupplägg med möjlighet att utöka turutbudet från varannan timme till varje timme mellan Sundsvall och Östersund. 

Norrtåg AB, som är den regionala beställaren av persontrafik, har meddelat att de i framtiden inte avser att trafikera Erikslund. Därför är vår inriktning att inte ersätta plattformen. 

Region Västernorrland ser positivt på projektet då det ger möjligheter att utöka turutbudet för den regionala tågtrafiken, minska restiderna och väsentligt öka resande i stråket, med positiva effekter för regional tillgänglighet och utveckling av funktionella arbetsmarknadsregioner. 

Då Norrtåg AB som regional trafikbeställare har inriktningen att sluta trafikera Erikslund är Trafikverkets utgångspunkt, av samhällsekonomiska skäl, att bygga infrastruktur utifrån den förutsättningen. Om förutsättningarna ändras i framtiden kommer vi att analysera och ta ställning till det då. Vi skapar förutsättningar för att bygga en plattform om tågoperatörerna i framtiden vill stanna i Erikslund. 

 

Om vi får en tydlig inriktning från Regionala aktörer att de avser trafikera Erikslund.

Inriktningen kan även komma att påverkas av den lagstadgade avvecklingsprocessen för nedläggning av infrastruktur som befintlig plattform kommer att genomgå. Där söks remissutlåtande från flertalet myndigheter, Försvaret, Länsstyrelsen, Kommuner, Regioner, samt järnvägsföretag som utför eller under senare år utfört trafik.

Därefter fattas beslut i frågan. Beslutet kan innebära att plattformen inte kommer att ersättas, men kan också innebära att Trafikverket åläggs att ersätta plattformen. Beslutet från avvecklingsprocessen kommer att beaktas i den fortsatta planläggningsprocessen. Oavsett beslut från avvecklingsprocessen kommer Trafikverket att möjliggöra byggandet av en framtida plattform. 

När ett större järnvägsprojekt ska byggas kan detta inte göras utan att påverka de som bor och verkar i närheten, men vi arbetar för att störningarna ska begränsas så långt som det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Som närboende får man räkna med byggtrafik, tidvis buller, vibrationer och byggdamm.

Intensiteten på anläggningsarbetena kommer att variera, bland annat beroende på vilka arbetsmoment som behöver utföras, var på sträckan som arbetena pågår samt tid på året. 

Området längs Ljungan är bland annat populärt av fiskare. Den nya järnvägsbron över Ljungan planerar vi att placera cirka 100 meter sydväst om den befintliga järnvägsbron. I arbetet med utformningen av järnvägsbron tittar vi bland annat på att begränsa det visuella intrycket i landskapet och säkerställa att strandområdet fortsatt är tillgängligt för friluftslivet. 

 

Planeringsprocess

En eu-flagga samt logo-texten "Med finansierat av Europeiska unionens fond för ett sammanlänkat Europa

Kontakt

Håkan Högberg

Projektledare

Telefon: +46 10-123 07 08

David Ring

Markförhandlare

Telefon: +46 10-123 43 36