Västra Götaland Delsträcka Härryda
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Delsträcka Härryda är ca 30 kilometer lång och går från Sandbäck strax söder om Mölndal till kommungränsen mot Bollebygd.
I arbetet med järnvägsplaner för Ny järnväg Göteborg–Borås, delsträcka Härryda, utgår vi från vårt högst rangordnade lokaliseringsalternativ från lokaliseringsutredningen. Kartan nedan visar korridoren för det högst rangordnade lokaliseringsalternativet och inte Bibana Mölnlycke. Bibana Mölnlycke kommer att utredas i en separat planläggningsprocess. Utredningsområdet för bibanan kommer att tas fram inom arbetet med samrådsunderlaget och efterföljande lokalieringsutredning.
I lokaliseringsutredningen för Ny järnväg Göteborg–Borås utreddes flera olika lokaliseringsalternativ för delsträcka Härryda. Klicka här för att se kartan över de två lokaliseringsalternativ som rangordnades som nummer 1 och 2.
Korridoren för Göteborg–Borås fortsätter både väster och öster om delsträcka Härryda, den västra delen tillhör delsträcka Almedal-Mölndal och den östra delen tillhör delsträcka Bollebygd.
Din möjlighet att tycka till
Under processens gång håller vi samråd. Samråd innebär att vi kontaktar och för dialoger med bland annat andra myndigheter, kommuner, organisationer, enskilda berörda och allmänheten för att få synpunkter på utredningen och kunskap om området som vi utreder.
Tidplan
Under 2025 börjar vi förbereda arbetet, både för järnvägsplaner för den nya järnvägen Göteborg–Borås genom Härryda och för en lokaliseringsutredning för bibanan till Mölnlycke. För den nya järnvägen Göteborg– Borås utgår vi från den tidigare genomförda lokaliseringsutredningen, medan vi för bibanan till Mölnlycke påbörjar en ny planläggningsprocess där första steget är att komma fram till inom vilken korridor som bibanan ska gå.
Vi planerar att hålla det första samrådet för Ny järnväg Göteborg–Borås genom Härryda under 2027. Då kommer vi att presentera förslag på möjliga spårlinjer och eventuella bortval. Vid det andra samrådet, som vi planerar att hålla under 2028, återstår en spårlinje som beskrivs mer detaljerat inklusive markanspråk, omgivningspåverkan och skyddsåtgärder. Preliminärt kommer vi att kunna redovisa möjliga korridorer för bibanan under 2027. Vi kommer att återkomma med mer besked om tidplanen för Ny järnväg Göteborg–Borås och bibanan till Mölnlycke under 2025.
Kontakt
Göteborg–Borås
Skicka ett meddelande till oss om du har frågor om Göteborg–Borås.