Logga in
Logga in
Nu börjar vi snart bygga på sträckan Muggebo-Tjos och bilden visar byggnation av bro vid Hindsberg (etappen Hindsberg-Muggebo), bron utformas som en faunabro. Uppåt i bild avser riktning mot Götene.

Nu startar snart arbeten på sträckan Muggebo-Tjos

Inom några veckor börjar förberedande arbeten med att bygga ut den andra etappen, Muggebo-Tjos, på sträckan E20 förbi Mariestad.

Under våren tar Trafikverket tillsammans med entreprenören Veidekke fram en plan för produktionen i etapp två, och i slutet av mars kommer vi att påbörja avverkning där den nya vägen ska byggas mellan Muggebo-Tjos.

- Det känns väldigt bra att vi är i gång med sträckan Muggebo-Tjos, samtidigt som arbetet mellan Hindsberg-Muggebo fortsätter. Vi arbetar med båda sträckorna parallellt till våren 2027 då Hindsberg-Muggebo ska vara klar, den andra sträckan blir klar under 2029 säger Fredrik Fogel, biträdande projektledare på Trafikverket. 

Muggebo-Tjos blir den sista sträckan i utbyggnaden av E20 som inleddes för 10 år sedan, mellan Göteborg och Mariestad. 

Det här omfattar sträckan Muggebo-Tjos

Den cirka 12 kilometer långa sträckan mellan Muggebo-Tjos ansluter i söder till delen Hindsberg–Muggebo. Ombyggnationen sker i cirka sju kilometer i befintlig sträckning och i nysträckning omkring fem kilometer. Mellan trafikplats Brodderud och Hasslerör byggs en ny lokalväg, delvis i den befintliga sträckningen av E20.

Från starten vid Muggebo och upp till vägskälet med väg 26 mot Kristinehamn byggs mötesfri motortrafikled med högsta tillåtna hastighet 100 km/tim. Norr om väg 26 kommer E20 fortsatt att klassas som mötesfri landsväg med två körfält i vardera riktningen. Trafikplats Brodderud byggs om med en ny utformning på ramperna och vi bygger en ny trafikplats i korsningen mellan E20 och väg 26 vid Hasslerör.