Logga in
Logga in

Västra Götaland Bohusbanan – vi bygger dubbelspår och pendeltågsstation vid Brunnsbo

På Bohusbanan bygger vi dubbelspår vid Brunnsbo för att minska störningskänsligheten i järnvägssystemet och en pendeltågsstation som gör det enklare att pendla till andra delar av Hisingen och till övriga Göteborg.

Vad?

Vi bygger ut Bohusbanan till dubbelspår, anlägger en järnvägsstation med två perronger vid Brunnsbo och bygger planskilda korsningar utmed Bohusbanan för ökad trafiksäkerhet.

Varför?

För att minska störningskänsligheten på både Bohusbanan och Hamnbanan. En pendeltågsstation ger nya trafikeringsmöjligheter och god koppling till stadstrafiken på Hisingen.

Nuläge

Produktion pågår i tre av fyra utförandeentreprenader. Färdigställande av projektet som helhet planeras under 2030.

Om projektet

Dubbelspår på Bohusbanan vid Brunnsbo

Bohusbanan är en 180 kilometer lång, i huvudsak enkelspårig järnväg i Bohuslän med sträckningen Göteborg–Strömstad. Banan trafikeras i huvudsak av regionaltåg och av viss godstransport.

För att minska störningskänsligheten på både Hamnbanan och Bohusbanan byggs Bohusbanan ut till dubbelspår förbi Brunnsbo. Sträckan är 1,5 kilometer lång och sträcker sig från Hamnbanan i söder till strax norr om Minelundsvägen i norr. Idag består denna del av Bohusbanan av en enkelspårig järnväg.

Pendeltågsstation vid Brunnsbo

Utbyggnaden av Bohusbanan tillsammans med en pendeltågsstation vid Brunnsbo skapar nya trafikeringsmöjligheter för lokaltrafiken vilket bidrar till en bättre miljö – det blir enkelt att pendla till och från Hisingen, och vidare in till centrala Göteborg eller norrut på Bohusbanan.

Göteborgs Stads planerade stadsutveckling för området innefattar bland annat bytespunkt Brunnsbo, som ger nya samband i trafiken, blir en bra knutpunkt på Hisingen och till centrala Göteborg.

När Västlänken är färdig kommer det också att gå smidigare att ta sig från Brunnsbo till andra delar av Göteborg.

Planskilda korsningar utmed Bohusbanan vid Backavägen och Lillhagsvägen

Över Lundbyleden kommer vi att bygga en dubbelspårsbro som kommer att ansluta till Brunnsbo station. Vidare bygger vi två dubbelspårsbroar över Backavägen och Minelundsvägen/Lillhagsvägen. Totalt bygger vi tre dubbelspårsbroar som gör att järnväg och väg korsar varandra i skilda plan.

Lundbyleden

Den befintliga järnvägsbron med ett järnvägsspår över Lundbyleden kommer att rivas. Den kommer att ersättas av en ny längre och högre dubbelspårsbro väster om dagens bro. För att minska barriäreffekten har dubbelspårsbron över Lundbyleden konstruerats som en ballastfri bro där rälsen sitter direktinfäst i betongen.

Backavägen

En dubbelspårsbro ersätter plankorsningen vid Backavägen. Det innebär att Backavägen kommer att sänkas och gå under Bohusbanan för att sedan fortsätta bort till Brunnsbo. Dubbelspårsbron utformas så att trafik kan passera under bron. Vi förbereder för byggnation av spårvägstrafik, gång- och cykelväg på båda sidor samt ett körfält för biltrafik i vardera riktningen.

Lillhagsvägen

En dubbelspårsbro ersätter plankorsningen vid Minelundvägen. Minelundsvägen kommer att sluta tidigare i väster i en cirkulationsplats där sedan Lillhagsvägen tar vid och fortsätter under Bohusbanan och längs spårets östra sida i riktning mot norr. Passage under järnvägsbroarna anpassas för ett körfält i vardera riktningen samt en gång- och cykelväg.

Den färdiga anläggningen

När vi är klara kommer dagens korsningar vid Backavägen och Minelundsvägen att vara bortbyggda med planskildheter, det vill säga att järnväg och väg korsar varandra i skilda plan, och korsningen vid Aröds Genväg/Stora Arödsgatan kommer att vara uppgraderad från en ljud- och ljusreglerad gångfålla till en helbomsanläggning med ALEX-teknik.

Läs mer om ALEX-teknik på denna sida: Byte av bommar, ljud- och ljussignaler vid plankorsningar.