Västra Götaland Bohusbanan – vi bygger dubbelspår och pendeltågsstation vid Brunnsbo
På Bohusbanan bygger vi dubbelspår vid Brunnsbo för att minska störningskänsligheten i järnvägssystemet och en pendeltågsstation som gör det enklare att pendla till andra delar av Hisingen och till övriga Göteborg.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Dubbelspår på Bohusbanan vid Brunnsbo
Bohusbanan är en 180 kilometer lång, i huvudsak enkelspårig järnväg i Bohuslän med sträckningen Göteborg–Strömstad. Banan trafikeras i huvudsak av regionaltåg och av viss godstransport.
För att minska störningskänsligheten på både Hamnbanan och Bohusbanan byggs Bohusbanan ut till dubbelspår förbi Brunnsbo. Sträckan är 1,5 kilometer lång och sträcker sig från Hamnbanan i söder till strax norr om Minelundsvägen i norr. Idag består denna del av Bohusbanan av en enkelspårig järnväg.
Från april 2026 till mars 2027 (elva månader) är det stopp för tågtrafik på sträckan, då vi ska bygga ett tillfälligt spår där trafiken kan gå medan vi bygger dubbelspår och pendeltågsstation. Det tillfälliga spåret bygger vi strax öster om nuvarande spår, mellan befintlig järnvägsbro och strax norr om Minelund. Vi kommer även att flytta plankorsningarna vid Backavägen och Minelundsvägen till provisoriska lägen för att komma åt att bygga underfarter och framtida broar vid Backavägen och Minelundsvägen.
Det tillfälliga spåret kommer att trafikeras från mars 2027 till juni 2028. Mellan juni och augusti 2028 (tre månader) kommer vi att ha ytterligare ett stopp för tågtrafiken, under vilket vi kommer att färdigställa det ena spåret av det nya dubbelspåret så att det kan trafikeras. Det kompletta dubbelspåret kommer att vara klart att trafikeras i december 2029 samtidigt som Brunnsbo station tas i drift.
Pendeltågsstation vid Brunnsbo
Utbyggnaden av Bohusbanan tillsammans med en pendeltågsstation vid Brunnsbo skapar nya trafikeringsmöjligheter för lokaltrafiken vilket bidrar till en bättre miljö – det blir enkelt att pendla till och från Hisingen, och vidare in till centrala Göteborg eller norrut på Bohusbanan.
Göteborgs Stads planerade stadsutveckling för området innefattar bland annat bytespunkt Brunnsbo, som ger nya samband i trafiken, blir en bra knutpunkt på Hisingen och till centrala Göteborg.
När Västlänken är färdig kommer det också att gå smidigare att ta sig från Brunnsbo till andra delar av Göteborg.
Brunnsbo station tas i drift i december 2029 samtidigt som det kompletta dubbelspåret kommer att vara klart att trafikeras. Även Göteborgs Stads projekt Bytespunkt Brunnsbo – för smidiga byten mellan pendeltåg, språvagn och buss – tas i drift i december 2029.
Planskilda korsningar utmed Bohusbanan vid Backavägen och Lillhagsvägen
Över Lundbyleden kommer vi att bygga en dubbelspårsbro som kommer att ansluta till Brunnsbo station. Vidare bygger vi två dubbelspårsbroar över Backavägen och Minelundsvägen/Lillhagsvägen. Totalt bygger vi tre dubbelspårsbroar som gör att järnväg och väg korsar varandra i skilda plan.
Lundbyleden
Den befintliga järnvägsbron med ett järnvägsspår över Lundbyleden kommer att rivas. Den kommer att ersättas av en ny längre och högre dubbelspårsbro väster om dagens bro. För att minska barriäreffekten har dubbelspårsbron över Lundbyleden konstruerats som en ballastfri bro där rälsen sitter direktinfäst i betongen.
Backavägen
En dubbelspårsbro ersätter plankorsningen vid Backavägen. Det innebär att Backavägen kommer att sänkas och gå under Bohusbanan för att sedan fortsätta bort till Brunnsbo. Under bron förbereder vi för byggnation av spårvägstrafik, gång- och cykelväg på båda sidor samt ett körfält för biltrafik i vardera riktningen.
Lillhagsvägen
En dubbelspårsbro ersätter plankorsningen vid Minelundvägen. Minelundsvägen kommer att sluta tidigare i väster i en cirkulationsplats där sedan Lillhagsvägen tar vid och fortsätter under Bohusbanan och längs spårets östra sida i riktning mot norr. Passage under järnvägen anpassas för ett körfält i vardera riktningen samt en gång- och cykelväg.
Den färdiga anläggningen
När vi är klara kommer dagens korsningar vid Backavägen och Minelundsvägen att vara bortbyggda med planskildheter, det vill säga att järnväg och väg korsar varandra i skilda plan, och korsningen vid Aröds Genväg/Stora Arödsgatan kommer att vara uppgraderad från en ljud- och ljusreglerad gångfålla till en helbomsanläggning med ALEX-teknik.
Läs mer om ALEX-teknik på denna sida: Byte av bommar, ljud- och ljussignaler vid plankorsningar.