Logga in
Logga in

E6.21 Lundbyleden, Gator vid Backaplan samt Bohusbanan och Brunnsbo station Ändring av del av väg- och järnvägsplanen har vunnit laga kraft

Den fjärde april 2025 vann ändringarna i delar av väg- och järnvägsplanen för E6.21 Lundbyleden, delen Brantingsmotet–Ringömotet, laga kraft. Beslutet går inte att överklaga.

Den tidigare fastställda väg- och järnvägsplanen för arbeten på Lundbyleden och Bohusbanan har justerats främst avseende skyddsåtgärder. De skyddsåtgärder som är reglerade i den tidigare fastställda väg- och järnvägsplanen – spårnära bullerskyddsskärmar och skyddsåtgärd för urspårning – visade sig i det fortsatta arbetet inte vara genomförbara på grund av tekniska och regelverksmässiga krav.

Utöver borttagandet av de två nämnda skyddsåtgärderna omfattar ändringarna även kompletterande skyddsåtgärder mot buller och stängsling längs Bohusbanan för att förhindra att obehöriga rör sig inom spårområdet. En översyn har också gjorts gällande behov av ytterligare ytor med såväl tillfälligt som permanent markanspråk för att kunna både bygga och sköta drift och underhåll av den planerade anläggningen.

Beslutet innebär att projektet nu kan gå vidare i byggnationen med de nya förutsättningarna som ändringen av planen innebär.

– Nu har vi en väg- och järnvägsplan som är komplett i alla delar och kan gå vidare med projektet i sin helhet. Vi ska bygga om gatorna mellan järnvägen och Backaplan till att bli den nya Kvilleleden och bygga om till effektivare trafikplatser på Lundbyleden. Vi ska också bygga ut Bohusbanan till dubbelspår på en 1,5 km lång sträcka vid Brunnsbo och där anlägga en pendeltågsstation, vid vilken Göteborgs Stad kommer att bygga en bytespunkt för kollektivtrafik, säger Trafikverkets projektledare Mikael Kristoferson.

Kontakt

Mikael Kristoferson

Projektledare

Telefon: +46 10-123 78 97