
Västlänken Centralens tunnel helt färdiggjuten – nu återfyller vi marken
Den 21 mars gjöt vi den allra sista delen av tunneltaket för Västlänkens deletapp Centralen. Därmed är hela tunneln färdiggjuten och vi kan nu börja återfylla marken med grus.
Den sista takdelen gjöts precis utanför Nordstans norra entré. Arbetet tog ungefär sju timmar och krävde omkring 200 kubikmeter betong.
— Det var en liten men betydelsefull gjutning, då den innebar att deletapp Centralens tunnel nu är helt färdiggjuten. Under april påbörjar vi arbetet med att återfylla marken utanför Nordstan, säger Per Fahlman, produktionsledare på deletapp Centralen.

Återfyllning av marken
Av etapp Centralens 1800 meter långa sträcka är en stor del av marken redan återställd. Marken utanför Nordstan planeras vara återfylld och klar i slutet av april. Därefter återstår bara några få arbeten ovan mark.
— Många av våra arbeten är klara. Nu är det främst installationsarbeten och tester av tekniska system inne i tunneln som pågår för fullt. Det som återstår ovan mark är att färdigställa västra entréerna och bygga ett ledningsstråk utanför Nordstan norra entré, fortsätter Per Fahlman.
Ledningsstråket bygger vi för att få vatten och avlopp till våra entréer.
Tidigare betonggjutningar blir fyllnadsmaterial
För att återfylla marken utanför Nordstan krävs en stor mängd grus – ungefär 25000 ton material som ska levereras av runt 700 lastbilar.

Vi kommer bland annat att återanvända krossad betong från gamla gjutningar. Till exempel har vi tidigare använt krossat material från Götaälvbron som fyllnadsmaterial.
— Genom att återanvända betong bidrar vi till en mer hållbar byggprocess. Samtidigt minskar vi behovet av transporter och deponikostnader för gammal betong, samt kostnader för nytt material, avslutar Per Fahlman.
Foto: Malin Odepark Larsson, NCC
