
Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg Oljesaneringen vid Skavsta flygplats är klar
Arbetet med oljesanering i Skavsta är klart. Totalt har 40 000 ton jordmassor flyttats, varav 12 000 ton oljeförorenad jord. Förarbetet är en viktig milstolpe inför byggandet av Ostlänken och Skavsta resecentrum.
Inför byggandet av Ostlänken började Trafikverket 2018 ta prover i närheten av Skavsta flygplats. Vid provtagning och undersökningar hittade vi, förutom PFAS, även oljeföroreningar i marken vid flygplatsens långtidsparkering. Efter närmare undersökningar påträffades två stora oljecisterner i marken, som oljeföroreningen härstammar från.
Förutom de 60 000 ton kubik PFAS-förorenad jord vi kört bort tidigare, har vi nu flyttat ytterligare 40 000 ton jordmassor. 12 000 ton av dessa var oljeförorenade och kördes till deponi. De två oljecisternerna är nu uppgrävda och bortfraktade. Alla rena massor har vi använt till återfyllning inom området där Ostlänken ska byggas.
I och med detta saneringsarbetet har Trafikverket säkrat att det inte finns föroreningar kvar på området inför nästa etapp. När vi får en entreprenör på plats är marken redan förberedd för att bygga järnväg och nya vägar. Det är även förberett för en ny cirkulationsplats och färdigschaktat för kommande stationshus.
Om Skavsta resecentrum
Vid Skavsta flygplats planeras ett framtida resecentrum där du kan byta mellan tåg, buss och flyg. Järnvägen har därför placerats så nära flygplatsens terminalbyggnad som möjligt för att underlätta smidiga byten. Skavsta resecentrum är planerat att trafikeras av regionaltågen som kör på bibanan.