E22 genom Skåne
Vi förbättrar framkomligheten på E22 genom Skåne, för att underlätta för dig att komma fram smidigt, säkert och som du planerar.
Film E22
Arbetet med en smidigare och säkrare E22 genom Skåne och Blekinge har pågått under många år. Det har varit, och är, stundvis utmanande för alla som kör på sträckan och vi vill tacka för ert tålamod! Men vet ni? Vi ser tydliga resultat av vårt jobb. På 20 år har antalet omkomna minskat med hälften på just E22 genom Skåne och Blekinge. Så genom att bygga om E22 till motorväg och mötesfri väg ökar vi inte bara framkomligheten, vi räddar liv!
I Sverige börjar E22 i Trelleborg och går tvärs igenom Skåne och Blekinge upp till Norrköping. Vägen går förbi bland annat Malmö, Lund, Kristianstad, Sölvesborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Oskarshamn och Västervik. Sträckan i Sverige är 56 mil lång, hårt trafikerad och olycksdrabbad på sina sträckor. Det ligger fastigheter nära vägen och de som bor där störs av bullret från trafiken. Genom att vi bygger om och förbättrar E22 till motorväg och mötesfri väg blir vägen säkrare och miljön bättre för dem som bor utmed vägen. Utbyggnaden bidrar också till att utveckla näringslivet och öka rörligheten på arbetsmarknaden inom Öresundsregionen.
Vi bygger för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten
Under ett antal år har vi byggt ut E22 till motorväg och mötesfri väg, en så kallad 2+1 väg, från Gårdstånga till Fogdarp för att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten. Efter Hörby Norra och förbi Kristianstad mot gränsen till Blekinge har vi byggt ut sträckan Fjälkinge-Gualöv som blev klar oktober 2025. I Skåne är det nu endast delen mellan Fogdarp och Hörby Norra som inte är motorväg.
Antal olyckor minskar
Vi ser en tydlig och glädjande utveckling av att antalet olyckor på E22 har minskat markant. Detta är ett resultat av flera samverkande faktorer – förbättrad vägteknik, trafiksäkerhetsåtgärder, hastighetsövervakning och framför allt – bättre vägutformning.
Att bygga om vägar till mittseparering som på E22 genom Skåne, Blekinge och vidare mot Kalmar skapar vi bättre trafikflöde, höjd trafiksäkerhet och bättre förutsättningar för en hållbar utveckling i södra Sverige. Utbyggnaden har också skapat betydligt tryggare trafikmiljö – både för bilister, cyklister och gångtrafikanter. Vi har underlättar vardagen för boende i området och skapar bättre förutsättningar för företag längs de gamla sträckorna.
Vi har fortsatt mycket att göra på andra vägar i vårt vägnät där riskerna är för höga men med att bygga mittseparering ger resultat.
Satsningarna på E22 ger stor nytta
God tillgänglighet är ett måste i ett fungerande och hållbart samhälle. Trafikverket har ett ansvar att utveckla tillgängligheten på ett hållbart sätt, så att den bidrar till ekonomisk utveckling, jobbskapande och bostadsförsörjning. En väl fungerande E22, för pendling, godstrafik och kollektivtrafik är en viktig förutsättning för regional utveckling i Skåne och för Sverige som helhet.
Våra satsningar, både på väg och järnväg hjälper till att skapa en bättre transportförsörjning för näringslivet. Vi bidrar med bättre tillgänglighet till fler arbetsplatser i regionen.
Malmö och Lund
Mellan Malmö och Lund är trafikmängderna på E22 väldigt hög och andelen tung trafik är stor. Där är även små störningar på sträckan, t.ex. en hastig inbromsning som skapar snabbt långa köer och ökar risk för kökrockar. Vi har många incidenter med stora konsekvenser för framkomligheten, men få allvarligare olyckor med personskador. Med hänsyn till sin egen säkerhet kräver räddningstjänsten dessutom totalavstängning när de ska göra sitt jobb. Detta medför stora konsekvenser för framkomligheten. I Lundområdet har störningskänsligheten identifierats som den största bristen. Åtgärderna som planeras i området syftar till att minska störningskänsligheten på hela sträckan och tillgodose kapacitetsbehov i kritiska punkter.
I Lundaområdet storsatsar vi under de närmsta åren för att resenärens och trafikantens vardag ska bli enklare och att tillgängligheten för näringslivet ska bli bättre. Vi gör flera åtgärder på hårt belastade vägar och vi ökar robustheten och kapaciteten på järnvägen.
Vi gör förbättringar för kollektivtrafiken och vi gör det smidigare och tryggare för cyklister så att fler har möjlighet att pendla med cykel.
Vårt mål är att alla i förlängningen ska kunna resa smidigare, tryggare och mer klimatsmart.
Hållbart samhälle
Tidsplan
Ombyggnad av trafikplatsen med ny bro samt anpassning för kommande fyrfältsutbyggnad på väg 108 mellan Lund och Staffanstorp, samtidigt byts broarna ut.
Vad?
Vi planerar att bygga om för att öka kapaciteten, framkomligheten och trafiksäkerheten i trafikplatsen, genom att bygga fler körfält och en ny gång- och cykelvägskoppling.
Tidpunkten för utbyggnaden av vägen till motorväg är osäker eftersom sträckan inte finns med i en nationell plan. Trafikverkets har tagit fram ett förslag till nationella plan för transportsystemet gäller åren 2022-2033.
Vi bygger ett vänstersvängkörfält vid trafikplats Härlöv i Kristianstad för att förbättra framkomligheten på E22 och väg 19.