Logga in
Logga in

Södermanland Väg 56, Katrineholm-Alberga, mötesfri väg

Vi bygger om väg 56 mellan Katrineholm och Alberga till mötesfri väg med mitträcke. Syftet är att höja trafiksäkerheten och öka framkomligheten för alla trafikanter.

Vad?

Befintlig väg har byggts om till mötesfri väg. Vid Äs har vi byggt en förbifart runt samhället. En gång- och cykelväg har tillkommit mellan Katrineholm och Bie.

Varför?

För att öka framkomligheten och för att förbättra trafiksäkerheten.

Nuläge

Vi gör några kompletterande arbeten inför avslut av projektet.

Om projektet

Den 33 kilometer långa sträckan mellan Katrineholm och Alberga har byggts om till mötesfri väg. Hastigheten kommer att bli 100 kilometer per timme på större delen av sträckan när allt arbete är klart. En förbifart har byggts runt samhället Äs. Mellan Katrineholm och Bie har det tillkommit en gång- och cykelväg.

Sträckan mellan Katrineholm och Alberga är en av flera sträckor på väg 56 som byggs om till mötesfri väg. 

Våra delsträckor

 

 

Förbifart Äs är öppen sen tidig höst. 

 

 

 

Bakgrund

Den gamla vägstandarden bedömdes vara en begränsning för framtida utveckling i regionen. Trafiksäkerheten var låg och det fanns få omkörningssträckor med bra sikt. Även korsningar och anslutningsvägar hade för dålig sikt. Innan vi började bygga om vägen var det 53 procent fler olyckor med personskador utmed sträckan än vad som är genomsnitt för den aktuella vägtypen.

Boendemiljön i Äs

Den gamla vägen passerade genom samhället Äs med låg trafiksäkerhet och negativ påverkan på boendemiljön som följd. På delar av sträckan saknades det säkra möjligheter att gå eller cykla. Nu finns en förbifart vid samhället och boendemiljön har blivit förbättrad. 

En presentation av projektet finns att läsa i dokumentbiblioteket under fliken informationsmaterial.

Dokumentbibliotek

Åtgärder i riskfyllda korsningar

  • Separata vänstersvängfält innebär att trafikanten kan vänta i ett eget fält för att kunna svänga vänster på ett säkert sätt.
  • Förskjuten fyrvägskorsning där vägarna är förskjutna i sidled för att minska olycksrisken.
  • Stängda in-/utfarter ökar trafiksäkerheten, då det blir färre korsningspunkter och de nya utformas säkrare
  • Planskilda korsningar innebär att trafiken korsar varandra i olika plan genom broar eller tunnlar och därför inte möts

Ny gång- och cykelväg

Mellan Katrineholm och Bie har det tillkommit en separat gång- och cykelväg, en så kallad sommarcykelväg. Gång- och cykelvägar i kombination med säkra passager gör att även cyklister och fotgängare kan trafikera och korsa vägen på ett säkrare sätt.

Nyheter

Tidsplan

 

 

 

Gäller för Äs och vid Rastplats Aspen.

Avverkningarbetena längs sträckan är i stort sett klara, men det återstår att forsla bort timmer och ris från platsen.

4 Upphandling entreprenör Vintern 2022

5 Arkeologiska undersökningar Våren 2022

6 Byggstart Maj 2022

Huvudvägen mellan Katrineholm och Bie blev klar i oktober 2024. Vi fortsätter att bygga gång- och cykelvägen som beräknas bli klar sommaren 2025. 

Ett separat arbete med avlopps- och vattenledningar pågår åt Sörmlands vatten.  

Sträckan planeras vara klar i december 2025. 

Våra projekt på väg 56, Räta linjen

Väg 56, den så kallade Räta linjen, mellan Norrköping och Gävle ingår i det nationella vägnätet. På regional och lokal nivå har väg 56 en viktig funktion för kommunikationer och gör bland annat arbetspendling möjlig mellan två stora tillväxtregioner Västerås och Eskilstuna.

Kontakt

Camilla Karlsson

Telefon: +46 10-123 28 18