Logga in
Logga in

Säkra uppställningsplatser

Hur kommer behovet av säkra uppställningsplatser att utvecklas? Kan den nya lagen om kamerabevakning möjliggöra högre säkerhet på uppställningsplatserna? Det är några av frågorna i detta uppdrag.

I regeringsuppdraget ingår att bedöma hur behovet av säkra uppställningsplatser längs större vägar förväntas utvecklas. Det ingår även att analysera vilka nyttor, kostnader och andra konsekvenser som en utbyggnad av säkra uppställningsplatser längs större vägar är förknippad med samt att ta fram möjliga affärsmodeller som kan främja en tillräcklig utbyggnad. Vi ska också planera åtgärder som underlättar för privat etablering av säkra uppställningsplatser i samband med byggande av ny infrastruktur, ombyggnationer och trimningsåtgärder.

I samband med att den nya lagen om kamerabevakning har trätt i kraft ska vi se över vilka möjligheter lagen kan bidra med för att höja säkerheten på uppställningsplatserna. I uppdraget ingår också att se över och kostnadsuppskatta åtgärder som bidrar till att höja säkerheten på övriga rast- och uppställningsplatser längs vägnätet.

Regeringsuppdraget pågår under perioden 2018–2029.

Avgränsning av vägar

Trafikverket har valt att avgränsa uppdraget till att omfatta stamvägnätet och TEN-T vägnätet. (Det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) är ett trafikslagsövergripande nät inom EU och grannländerna, som definierats i en EU-förordning. Dessa vägnät är viktiga för godstransporter och tillsammans är de tillräckligt omfattande för analyserna som ska genomföras.

Aktivteter som utförts

Analys av säkra uppställningsplatser

Vår analys visar var i landet det behövs fler säkra uppställningsplatser och vilka säkerhetsåtgärder det finns behov av att fortsätta utreda.

Här finns kapacitetsbrister

  • E6 Malmö – Göteborg – Norska gränsen (Stor pulsåder genom Sverige till och från Europa)
  • E4 Malmö – Stockholm (Stor pulsåder genom landets södra del)
  • Storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö
    Jönköping

Behov av åtgärder för höjd säkerhet:

  • utformning
  • fri sikt, insyn
  • belysning
  • inhägnad (stängsel)/avskärmning
  • kontrollerad in- och utpassering
  • bemanning/rondering
  • kamerabevakning.

Regelverket vägar och gators utformning, VGU, är uppdaterat

I VGU finns uppdaterade krav och råd för rastanläggningar med hänsyn till kapacitet och säkerhet.

Pilotprojekt med kamerabevakning på rastplats Glumslöv

Ett pilotprojekt har utförts för att testa kamerabevakning, på rastplatsen i Glumslöv utmed E6/E20 i Landskrona kommun. Enligt statistik och erfarenhet är det är en av Trafikverkets mest utsatta platser. Syftet med kamerabevakningen är att förebygga, förhindra och utreda brott samt att upptäcka störningar av allmän ordning och olyckor.

Utvärderingen av pilotprojektet visade att kamerabevakning medför positiva effekter för antalet anmälda brott på rastplatsen. Trafikverket bedömer därför att kamerabevakning är en tänkbar åtgärd att vidta i de fall där det finns en konstaterad historik av anmälningar gällande stölder från lastbilar. I de fall där det finns ordningsproblem av annan karaktär bedömer Trafikverket att det istället kan vara lämpligt att vidta platsspecifika åtgärder, exempelvis närvarostyrd belysning.

Pilot med närvarostyrd belysning

På rastplats Spekeröd utmed E6 norr om Göteborg har det utförts ett pilotprojekt där Trafikverket byggt närvarostyrd belysning. Platsen har utrustas med en grundbelysning och vid rörelse på platsen tänds en starkare belysning.  Närvarostyrd belysning är efter pilotprojektet inarbetat som ett krav i VGU.

Strategi och planeringsunderlag

En strategi har tagits fram och är ett viktigt planeringsunderlag med en beskrivning av nuläge, mål och brister av rast- och uppställningsplatser utmed stamvägnätet och TEN-T vägnätet. Beskrivningen görs i tre kategorier :

  • Förekomst av uppställningsplats
  • Kapacitet av parkeringsplatser
  • Förhöjd säkerhet på uppställningsplats

I strategin beskrivs också vad Trafikverket och andra aktörer kan göra för att minska bristerna. Strategin presenteras i ”Planeringsinrktning Säkra uppställningsplatser längs större vägar”.

Affärsmodeller

Trafikverket har i enlighet med regeringsuppdraget analyserat möjliga affärsmodeller. Slutsatserna presenteras i sin helhet i årsrapport 2023, länk nedan. 

Pågående aktiviteter

Trimningsåtgärder på befintliga rastplatser

Ett arbete pågår för att identifiera kapacitets- och säkerhetshöjande trimningsåtgärder på befintliga rastplatser längs med stamvägnätet. Arbetet kommer ske löpande på utvalda rastplatser i landet kommande år. När åtgärderna kan realiseras beror av deras komplexitet, effekt och kostnad. 

Analys av krav i TEN-T förordningen

I den reviderade TEN-T förordningen som trädde i kraft 18 juli 2024 finns tre krav kopplat till rastplatser. Dessa har analyserats och presenteras i årsredovisning 2025, länk nedan. Analysen kommer kompletteras med en gap-analys för att identifiera var vi har behov av att upprätta nya rastplatser. 

Pilotprojekt, Kapacitetsdetektering

Pågående pilotprojekt som samlar in och tillgängliggör information om antalet lediga uppställningsplatser på varje rastplats utmed stråket E4 mellan Traryd och Värnamo. Projektet syftar till att undersöka om det blir ett jämnare nyttjande av uppställningsplatser och minskar otillåten uppställning. Informationen kommer tillgängliggöras som öppen data och på digitala vägmärken.