Södermanland Nyköpings resecentrum, en del av Ostlänken
Vid nuvarande stationsområde bygger vi Nyköpings resecentrum. Det ska bli ett modernt resecentrum med ökad kapacitet för framtidens tågtrafik.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Film om hur Nyköpings resecentrum kommer att se ut när det är klart.
Se en syntolkad version av den animerade filmen.
Aktuellt
Mellan den 7 november och 14 november genomför vi nattarbeten med lossning och utlastning av ny räl för nya spår. Vi gör vårt yttersta för att minimera påverkan och tackar för förståelse och tålamod.
Jobbigt nu – bättre sen!
Lossning av ny räl kommer att ske från godsvagnar i spårområdet närmast E4:an. Utlastning av rälen sker därefter med backande hjullastare både väster- och österut.
För att tågtrafiken ska kunna rulla som vanligt behöver vi arbeta natt. Vi arbetar mellan klockan 18:30 och 07:00. Redan pågående markarbeten utförs parallellt i området måndag - fredag klockan 07.00 – 19.00.
Med start vecka 44 stänger vi av en del av Södra Bangårdsgatan för att utföra spont- och schaktarbeten. Det gör vi för att bygga den framtida västra passagen som kommer ledas under järnvägen. Arbetet beräknas pågå från och med vecka 44 till våren 2026. Gående och cyklister kan använda gång- och cykelbana som tidigare.
Detta kan medföra buller, vibrationer och tillfällig trafikpåverkan. Vi ber om överseende med eventuella olägenheter. Vi gör vårt yttersta för att minimera påverkan och tackar för er förståelse och tålamod.

Trafikverkets entreprenör genomför omfattande arbeten med pålning, borrning, schakt, spontning och gjutning från Hemgården till Nyköpingsån under hösten.
Arbetet sker huvudsakligen måndag till fredag mellan klockan 07.00–19.00. Vi kommer vid behov utföra arbeten även kvällstid måndag till fredag klockan 19.00-22.00, samt dagtid helg mellan klockan 07.00-19.00.
I stationsområdet och mot Nyköpingsån genomförs schaktarbeten, återfyll och vibrerande spontning. Vid Brunnsgatan genomförs borrning av pålar, form armering, schakt, fyllning och gjutning av brostöd. På fd. pendlarparkeringen genomförs form, armering och gjutning. Detta medför buller, vibrationer och tillfällig trafikpåverkan. Under perioden förekommer mer byggtrafik än vanligt i centrala Nyköping.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprängningsarbete
Vi fortsätter med sprängningsarbeten i arbetsområdet och detonationer kan förekomma måndag till torsdag mellan veckorna 38 - 42. Tiderna då vi spränger är cirka klockan 09:30 samt klockan 14:30.
Strax innan sprängningen börjar kommer en varningssignal att höras, likaså en klarsignal efter sprängningen. Denna signal förväntas låta mer än sprängningen.
Vi spränger för att delar av berg ligger för högt i färdig underbyggnad för järnvägen.
Vad innebär pålning, schakt och spontning?
Pålning är en byggteknik som används för att förstärka eller stabilisera grunden vid konstruktion av byggnader, broar och andra strukturer. För Nyköpings resecentrum använder vi oss av denna metod för att bygga en hållbar och säker anläggning.
Schaktarbete utförs för att förstärka marken inför byggnation av ny järnvägsanläggning.
Vibrerande spontning är en byggteknik som används för att stabilisera jorden och förhindra ras vid schaktning och grundläggning.
En film som berättar om vad spontning är och hur det går till när man spontar.
En film som berättar vad det innebär när vi schaktar, gräver ur stora områden i marken, och om de olika momenten vi behöver tänka på när vi gör det.
Byggarbetet påverkar framför allt rusningstrafiken och stationens plattformar. Det här är det viktigaste att känna till:
- Ändrade avgångstider i högtrafik: Under vardagar har vissa avgångar i högtrafik fått justerade tider. Eftersom endast ett spår är öppet kan tåg inte mötas vid stationen, vilket påverkar tidtabellen. Restiden med dessa tåg kan bli upp till 5 minuter längre.
- Förkortad plattform: Plattformen vid spår 6 är förkortad av säkerhetsskäl under byggnation. Vid behov, till exempel under högtrafik med längre tåg, öppnas hela plattformen för att minska trängsel.
All information om avgångar och ersättningstrafik hittar du på Mälardalstrafiken.
Fyra passager till perrongen har blivit två. För dig som passerar stationen eller reser med tåg kan det här påverka ditt rörelsemönster. Nu kan du bara ta dig till tåget från den västra sidan av perrongen. Kommer du från Brunnsgatan får du gå via Blommenhovsvägen eller Södra Bangårdsgatan till den västra sidan av perrongen. Här kommer du till perrongen på följande sätt:
- Trappan och tunneln från norra sidan till perrongen
- Gången över de gamla spåren bakom stationshuset (att gå över de gamla spåren är säkert, de trafikeras inte längre av några tåg)
Två passager har stängt permanent, trappan från Brunnsgatan till perrongen och tunneln från det befintliga stationshuset till perrongen.

Så här kommer det att se ut fram till påsken 2026. Tågen trafikerar enbart spår 6, det norra spåret på samma sida som lasarettet. Övriga spår är avstängda då vi på den södra sidan av spåren börjar bygga två nya passager under järnvägen, södra järnvägsbron över Brunnsgatan, bussterminalen och cykelparkeringshuset.
Ursäkta röran, vi bygger om!
Vi ber om överseende med att vi krånglar till det under en period. När nya resecentrum är klart kommer det att bli tryggt och smidigt att ta sig under järnvägen. Det blir två nya passager, en för endast gående och en för både gående och cyklister. Passagen för gående och cyklister, Västra passagen, blir 8 meter bred, ljus och luftig med konstnärligt utsmyckade väggar.
Med anledning av markförstärkningar för den nya brokonstruktionen är Hemgårdsvägen avstängd för biltrafik och har begränsad framkomlighet för gång och cykel. Följ hänvisningar på plats.

Om Nyköpings resecentrum
Nyköpings resecentrum är en av fem nya resecentrum längs Ostlänken, en 16 mil ny järnväg mellan Järna och Linköping. När vi bygger ut järnvägen bidrar vi till ökad tillgänglighet, kortare restider och punktligare tåg och bidrar samtidigt till en större arbetsmarknad, smidigare arbetspendling och regional utveckling.
Nyköpings resecentrum blir ett modernt resecentrum med ökad kapacitet för framtidens tågtrafik. Resecentrum ligger på bibanan och byggs vid bangårdsområdet, mellan Brunnsgatan och nuvarande stationsbyggnad. Här blir det enkelt att byta mellan tåg, buss, cykel och bil för att du ska kunna resa tryggt och smidigt.
Vi planerar och bygger resecentrum i samverkan med Nyköpings kommun. Trafikverket har tagit fram en järnvägsplan och kommunen hanterar frågorna kring resecentrum i sin detaljplan.
Vi hade en gemensam byggstart med Nyköpings kommun sommaren 2022. Vi bedömer att Trafikverkets entreprenad kommer att pågå till slutet av 2027, och att kommunens arbeten kommer att fortsätta under 2028.
Information om Nyköpings kommuns arbeten finns på kommunens webbplats.

Vad är det vi ska bygga?

Vi bygger två nya entrébyggnader på varsin sida av spåret, av tegel och med mycket glas, och på den södra sidan av järnvägen bygger vi tillsammans med kommunen en ny bussterminal. Både entrébyggnaderna och den nya bussterminalen är inspirerade av historiska byggnader i Nyköping som också är byggda i rött tegel: nuvarande stationsbyggnad och Tingshuset. Den bärande konstruktionen på entrébyggnaderna är inspirerad av det tidigare taket som funnits på perrongen. Vid den norra entrébyggnaden kommer det att finnas utrymme för att korttidsparkera med bil.
Det blir fler, bredare och längre plattformar som möjliggör att fler tåg kan gå. Vi bygger två nya passager, en för endast gående och en för både gående och cyklister, för att göra det tryggt och smidigt att ta sig under järnvägen. Mellan de två entrébyggnaderna går centrala passagen, en gångpassage under järnvägen, som gör att du kan ta dig förbi järnvägen eller upp på mittplattformen med hiss eller rulltrappa.
Passagen för gående och cyklister, Västra passagen, blir 8 meter bred, ljus och luftig med konstnärligt utsmyckade väggar. Hiss och trappor ansluter till mittplattformen från väster. På andra sidan Västra passagen byggs terrasser i olika nivåer och en grönyta. Längs Norra Bangårdsgatan byggs en gång- och cykelväg som löper längs villorna. En ny allé ska planteras för att behålla grönskan i området.
Förutom ett nytt resecentrum bygger vi också tre kilometer ny järnväg. Signalsystemet förnyas för att möta framtidens krav på en robust järnväg.
Vid Hemgården bygger vi en ny bro, kallad Hemgårdspassagen. Det blir en trafiksäker planskild passage för gång- och cykeltrafikanter men även för fordonstrafiken i området. Bron ersätter den tidigare gångfållan vid hemgården.
Störningar under byggtiden
Att bygga ett nytt resecentrum mitt i staden kommer att märkas
Du som bor och vistas i Nyköping kommer att märka av våra arbeten i perioder. Dessa arbeten kan till exempel innebära buller, större mängd transporter till och från arbetsområdet eller att du blir hänvisad till andra gator eller sätt för att ta dig fram.
Järnvägstrafiken kommer att vara igång under stora delar av byggtiden, med undantag för ett antal kortare avstängningar för att kunna arbeta så smidigt och tryggt som möjligt.
I samarbete med Nyköpings kommun strävar vi efter att hitta så bra lösningar som möjligt för att våra arbeten ska påverka dig som närboende, trafikant och resenär så lite som möjligt. Att undvika påverkan helt och hållet är svårt, hur omsorgsfullt vi än planerar. Vi hoppas att du kan ha förståelse och tålamod under tiden vi bygger om.
Aktuella arbeten som har påverkan just nu hittar du längre upp på sidan, under Aktuellt.
Så påverkas trafiken
Del av Brunnsgatan stängs av vecka 44, 2025. Vi bygger upp en ny järnvägsbro på södra sidan.
Totalavstängning av järnvägstrafiken i några dagar påsken 2026 (buss ersätter). Omfattande arbeten runt resecentrum när vi "möblerar om". Den södra sidan av resecentrum planeras vara klar och vi övergår till att börja bygga på norra sidan. Byggstaket flyttas för att stängsla in det nya arbetsområdet.
Del av Brunnsgatan stängs av under cirka två veckor sommaren 2026. Vi ska riva den norra järnvägsbron.
Del av Brunnsgatan stängs av vecka 44, 2026. Vi bygger en ny järnvägsbro på norra sidan.
Totalavstängning av järnvägstrafiken en period under sommaren 2027 (buss ersätter).
Nyköpings kommun stänger av delar av Brunnsgatan under en längre period på cirka åtta månader 2028. Det omfattande arbetet med att bygga om Brunnsgatan med två körfiler i vardera riktning samt gång- och cykelbanor på båda sidor om vägen genomförs.
Nyheter
Anmäl skada
Här kan du anmäla skada som uppstått på fast egendom, lös egendom i din bostad eller rörelseskada i näringslivsverksamhet till följd av våra arbeten med Nyköpings resecentrum.
Så här anmäler du skada på fast egendom, lös egendom samt rörelseskada
Skador kan uppstå på fast egendom (byggnader), lös egendom (föremål i din bostad) eller på en verksamhet (intäktsbortfall i rörelse). Trafikverket ersätter skador där det kan påvisas att det är våra arbeten som orsakat skadan. Alla skador ska anmälas genom att du fyller i formuläret nedan.
OBS! Då du gör anspråk på ersättning bör ni kontakta ert försäkringsbolag för fortsatt hantering av ert ärende.
Anmäl skada på fast egendom, lös egendom samt rörelseskada
Om du inte är nöjd med beskedet
Besked lämnas utifrån de underlag som skickats in och den utredning som Trafikverket gjort. Besked går inte att överklaga eftersom det är ett myndighetsbeslut. Däremot kan Trafikverket på begäran göra en ny bedömning av ärendet om det kommer fram nya omständigheter som inte tidigare har tagits hänsyn till.
Om du trots det inte är nöjd med vårt besked kan du driva ärendet vidare genom att väcka skadeståndstalan vid allmän domstol.
Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.
Så hanterar Trafikverket dataskyddsförordningen, GDPR