Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ostkustbanan

Ostkustbanan går mellan Sundsvall och Stockholm.

Karta: Ostkustbanan

Ostkustbanan är en hårt trafikerad järnväg som är elektrifierad och fjärrblockerad. Banan trafikeras både av godståg, fjärrtåg, regionaltåg och pendeltåg och även nattåg. Flera nya mötesstationer är byggda och tagna i bruk de senaste året för att öka kapaciteten. Sedan 2017 har Ostkustbanan dubbelspår hela vägen mellan Stockholm och Gävle. Mellan Stockholm och Skavstaby (där Arlandabanan viker av) är det fyra spår i bredd.

Vi gör förbättringar

Trafikverket har gjort flera spårbyten och förbättring av bärigheten på Ostkustbanan mellan Sundsvall och Gävle för att ytterligare förbättra kapacitet och robustheten på banan. Sju nya mötesstationer är klara och i drift sedan 2014. Åtgärder för att öka till största tillåtna axellast (STAX25) pågår på sträckan Sundsvall–Hudiksvall. Vi utreder och planerar ytterligare åtgärder för STAX25 hela sträckan Sundsvall–Söderhamn

Samtidigt pågår ett flertal utredningar och angränsande projekt som också ska leda till förbättringar.

Samtliga åtgärder som pågår och planeras kommer att ge:

  • Ökad punktlighet
  • Bättre förmåga att återställa vid störningar
  • Kortare stopptid vid störningar
  • Mer plats i spåren (godståg leds om till andra banor)
  • Möjlighet att leda om alla slags godståg, oavsett vikt.