Logga in
Logga in

Uppsala Uppsala planskilda korsningar, S:t Persgatan och S:t Olofsgatan

Vi bygger planskilda korsningar för järnvägen och trafiken på S:t Persgatan respektive S:t Olofsgatan i centrala Uppsala.

Vad?

Plankorsningarna med järnvägen byggs om till planskilda korsningar där gatorna läggs i tunnel under järnvägen. Vi bygger även ett nytt vändspår.

Varför?

Vi bygger om för att höja säkerheten och förbättra framkomligheten. Det nya vändspåret byggs för att klara ökad tågtrafik vid Uppsala central.

Nuläge

Just nu fokuserar vi på att byta ut de gamla spåren till nya samt förbereder gjutning av broarna.

Om projektet

I centrala Uppsala korsas Ostkustbanan av två gator, S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Båda gatorna har mycket trafik, på S:t Olofsgatan är det bil-, gång- och cykeltrafik samt på S:t Persgatan gång- och cykeltrafik. Tågtrafiken är intensiv och bommarna ligger nere, ofta och länge. På vardagar mellan klockan 07.00 och 09.00 är bommarna nere 40 procent av tiden.

Nu är produktionen igång med att göra tågtrafiken planskild från vägarna och bygga det nya vändspåret för tågen. En tunnel kommer anläggas under järnvägen på respektive gata för biltrafik, gående och cyklister. Ombyggnationen kommer att förbättra säkerheten och framkomligheten på både S:t Persgatan och S:t Olofsgatan.

Det nya vändspåret kommer att byggas parallellt med nuvarande järnvägsspår för att kunna hantera ökad tågtrafik vid Uppsala central. Filmen nedan visar planer för Uppsala planskilda korsningar med vändspår.

Trafikverket samfinansierar projektet tillsammans med Uppsala kommun.

Aktuella arbeten i området

Uppdaterad 2025-04-29

Brobyggnationen

Vid S:t Olofsgatan har vi börjat bygga upp formen där bron ska gjutas. Vid S:t Persgatan förbereder vi den ena gropen där första delen av bron ska byggas.

Helgarbeten

Arbetena med gjutformen för den nya bron som tågen ska köra på behöver ske på lördagar klockan 07-15. 

Markarbeten

Vi har påbörjat arbetena på den sydvästra sidan om spårområdet. Där kommer vi framöver att utföra liknande arbete som vi tidigare i våras gjorde på nordöstra sidan. 

På den här länken kan du läsa med om hur vi hanterar störningar och olika typer av arbeten.

Nyheter

Digitalt nyhetsbrev

Vill du få nyheter om arbetet med planskilda korsningar på S:t Pers- och S:t Olofsgatan samlade i ett mail? Då ska du prenumerera på det digitala nyhetsbrevet från Uppsala planskilda korsningar.

Tidsplan

Tidsplanen är preliminär och kan förändras under projektets tid.

Järnvägsplanen vann laga kraft i november 2022.

2 Byggstart September 2024

Plankorsningarna på S:t Persgatan och S:t Olofsgatan stängdes vecka 48 2024.

Tågtrafiken var avstängd helgen vecka 17 2025 för att flytta järnvägsspåren. Två nybyggda spår togs i drift.

Broarna för järnvägen på S:t Persgatan och S:t Olofsgatan läggs på plats under helgen vecka 33 2025. Tågtrafiken kommer att vara inställd.

Två nya spår byggs för järnvägstrafiken på Ostkustbanan.

7 Nya järnvägsspåren öppnas för trafik Vecka 43 2025

Under 2026 - 2027 kommer vi bland annat göra följande markarbeten:

  • Gröper ut och bygger färdigt gatorna
  • Bygger stödmurar
  • Bygger gång- och cykelbanor inklusive broarna
  • Anlägger planteringar och gör fint i området

 

 

Frågor och svar om projektet

Projektet påverkar delar av S:t Persgatan, S:t Olofsgatan, Österplan och Klostergatan, Kungsgatan, samt gång- och cykelbanan längs järnvägens östra sida. Dessa områden kommer att vara avstängda under perioder, vilket begränsar framkomligheten för allmän trafik under byggskedet. Vid de enskilda husen kommer alternativa vägar att ordnas så att boende ska kunna ta sig till och från sina hus under hela byggtiden.

Vi har haft noggrann övervakning och kontroll av grundvatten- och portrycksnivåer och även utfört syneförrättningar, sättningsmätningar samt mätning av byggnads- och markrörelser. Larmnivåer tillämpas för att styra arbetet under hela projekttiden. 
Med dessa skyddsåtgärder bedömer vi att inga byggnader borde skadas. Skulle någon byggnad ändå skadas och det visar sig bero på de arbeten vi utfört så ansvarar Trafikverket för att åtgärda skadan.

Vi grundförstärker tågbanan för att minska vibrationer från tågtrafiken. Målsättningen är att inga byggnader ska ta skada på grund av järnvägstrafiken. 

Grundvattnet kommer lokalt att sjunka något vid tunnlarnas vattentäta trågkanter men detta bedöms inte påverka några byggnader eller naturområden. I byggskedet kommer grundvattensänkning att ske innanför den planerade täta sponten. Utanför sponten kommer sänkning av grundvattennivåer att kunna upprätthållas på grund av att sponten är tät. Dock är det aldrig möjligt att få en helt tät spont. 

Träd kommer att behöva tas ned på flera platser inom området. Återplantering kommer att ske med yngre träd än de som finns i området idag.

Läs mer i nyheten "Så här arbetar vi med träd och återplantering".

Korsningarna kommer att byggas samtidigt vilket innebär att båda gatornas passager över järnvägen kommer att vara stängda samtidigt. Trafikanter kommer att vara hänvisade till andra övergångar söder och norr om planområdet under byggtiden.

I den här nyheten kan du läsa om nya vägar att passera järnvägen under byggtiden.

Tågtrafiken begränsas på olika sätt under 2025. Helgerna vecka 17, 33, 35, 38 och 43 är tågrafiken helt stoppad på grund av arbeten. 

Uppsala kommuns parkeringsbolag har information om vart du kan parkera när Österplan stängs.

Länk till Uppsala parkering.

Projektet kommer att slutföras under våren 2027.

Projekt i närheten

Kontakt

Charlii Enström

Projektledare

Telefon: +46 10-123 20 10