E45, Vattnäs–Trunna Vägplanen för E45 mellan Vattnäs och Trunna har vunnit laga kraft
Trafikverket fastställde i mars 2025 vägplanen för E45 mellan Vattnäs och Trunna. Beslutet överklagades, men regeringen har nu avslagit överklagandena och vägplanen har därför vunnit laga kraft.
Vägplanen för E45 mellan Vattnäs och Trunna har nu vunnit laga kraft. Regeringen har beslutat att avslå de överklaganden som lämnades in efter att planen fastställdes i mars 2025. Därmed kan arbetet med att planera för byggstart fortsätta.
Att vägplanen nu vunnit laga kraft är ett viktigt steg i projektet. Vi är nu ett steg närmare bättre trafiksäkerhet och framkomlighet på sträckan.
Vad händer nu?
Nu när vägplanen har vunnit laga kraft kommer vi börja projektera de enskilda vägar som ska ersätta de anslutningar till E45 som tas bort. Vi kommer också att projektera åtgärder på befintlig E45, dels på delsträcka 3 mellan Holen och Trunna där vägen ska bli bymiljöväg, dels på delsträcka 1 mellan Vattnäs och Vångsgärde där vägen ska övergå i enskild ägo.
Vi ska även handla upp entreprenör och när det är klart kan byggarbetet starta - tidigast 2027.
Vissa arbeten utförs innan byggstart
Innan själva byggnationen drar igång planerar vi att utföra vissa arbeten i området. Det handlar bland annat om bullerskyddsåtgärder, ledningsarbeten, avverkning och lantmäteriförrättningar. Du kan därför komma att se aktivitet i området redan innan byggstarten.
E45 får delvis ny sträckning
E45 söderut från Orsa, på sträckan mellan Vattnäs och Trunna, får en ny västlig sträckning mellan Vattnäs och Vångsgärde och följer därefter den befintliga vägen cirka en kilometer genom Vångsgärde till Holen. Sedan får vägen åter en ny sträckning väster om den nuvarande vägen fram till Trunna.