Dalarna Fagersta-Ludvika, plankorsningsåtgärder
Vi ska se över passagerna över järnvägen mellan Fagersta och Ludvika. Tåg ska kunna trafikera sträckan i högre hastighet och då behöver passagerna vara säkrare för människor och fordon.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda säkerheten på järnvägen, och därmed undersöka obevakade plankorsningar. På järnvägen mellan Fagersta och Ludvika finns ett 20-tal obevakade plankorsningar. För att öka säkerheten för personer som vistas och bor längs med järnvägen ska vi stänga eller bygga om obevakade övergångar. I samband med ombyggnationen stängslar vi även för att förhindra obehöriga i spårområdet.
Vi har sedan tidigare infört fjärrstyrning, vilket innebär att tågtrafiken styrs från tågcentral. När vi stängt eller byggt om plankorsningarna är sträckan säkrare och vi kan därmed höja hastigheten. När hastigheten höjts kan fler tåg köra fortare på sträckan mellan Fagersta-Ludvika.
Målet för vårt plankorsningsarbete:
- att plankorsningar ska vara säkra
- att vägtrafikanter och tåg ska kunna passera plankorsningen på ett säkert sätt
- att antalet dödade och skadade i samband med plankorsningsolyckor ska minska
- att den teknik som används ska vara driftsäker.
Så kan du som närboende bli berörd
Trafikverket kommer att ansöka hos Lantmäteriet om att upphäva servituten på ett antal övergångar på sträckan Fagersta-Ludvika. Om du har rättighet att passera en plankorsning som vi önskar att stänga, kommer du att bli kontaktad av Lantmäteriet och bli kallad till lantmäteriförrättning.
Det är Lantmäteriet som beslutar om vi får stänga en plankorsning och vilka åtgärder vi i så fall måste vidta. Åtgärder som kan bli aktuella är exempelvis ersättningsvägar, fastighetsreglering av mark eller ekonomisk ersättning. Ofta en kombination av flera alternativ. Efter att besluten har vunnit laga kraft kan vi börja riva och bygga om de obevakade plankorsningar.
Varför tutar tåget?
Vid en obevakad plankorsning, där det inte finns bommar eller ljud- och ljussignaler, signalerar tåget med en tre sekunder lång tutning för att uppmärksamma att ett tåg närmar sig. Tågen måste signalera vid obevakade plankorsningar så länge dessa är i bruk. Det är först efter att lantmäteriförrättningen är klar och plankorsningen är borttagen som tågen kan sluta signalera.
Följande ansökningar och åtgärder på plankorsning (PLK) på sträckan:
Pågående lantmäteriförrättningar:
- Björka
- Harnäs gångväg
- Österbo
- Östra Lernbo
- Fäbacken
- Mårtsboäng
- Sveten/Bastuvägen
- Huggnora 1/Sörbo
Ej påbörjade lantmäteriförrättningar:
- Skommarbo
- Karlssons gångväg
Fördjupning
På länken nedan kan du läsa mer om hur Trafikverket arbetar med säkerheten vid plankorsningar.
Tidsplan
Teckenförklaring:
- Genomförd
- Pågående
- Framtida