Logga in
Logga in

Dalarna Fagersta-Ludvika, plankorsningsåtgärder

Vi ska se över passagerna över järnvägen mellan Fagersta och Ludvika. Tåg ska kunna trafikera sträckan i högre hastighet och då behöver passagerna vara säkrare för människor och fordon.

Vad?

Vi ska slopa ett 20-tal järnvägsövergångar på bandel 340 mellan Fagersta-Ludvika.

Varför?

För att öka säkerheten för människor som rör sig längs järnvägen.

Nuläge

Vi arbetar parallellt med flera plankorsningar i olika faser: ej påbörjade, detaljplanering, lantmäteriförrättning, produktion och avslutade.

Om projektet

Tidigare så har Trafikverket för sträckan infört fjärrstyrning, vilket innebär att tågtrafiken styrs från tågcentral. På grund av detta behöver samtliga plankorsningar längst med sträckan ses över. På sträckan idag finns obevakade plankorsningar över järnvägen i form av gångfållor, bondångare utan ljud, ljus eller bommar. 

Åtgärderna innebär ombyggnation av plankorsningar samt slopningar av befintliga obevakade plankorsningar. Vi utreder passagerna över järnvägen för att öka säkerheten för oskyddade trafikanter vid järnvägen. I samband med ombyggnationen har vi även stängslat för att förhindra obehöriga i spårområdet. 

Målet för vårt plankorsningsarbete:

  • att plankorsningar ska vara säkra
  • att vägtrafikanter och tåg ska kunna passera plankorsningen på ett säkert sätt
  • att antalet dödade och skadade i samband med plankorsningsolyckor ska minska
  • att den teknik som används ska vara driftsäker.

När vi stängt eller byggt om plankorsningarna är sträckan säkrare och vi kan därmed höja hastigheten. När hastigheten höjts kan fler tåg köra fortare på sträckan mellan Fagersta-Ludvika.

Så kan du som närboende bli berörd

Trafikverket kommer att ansöka hos Lantmäteriet om att upphäva servituten på ett antal övergångar på sträckan Fagersta-Ludvika. Om du har rättighet att passera en plankorsning som vi önskar att stänga, kommer du att bli kontaktad av Lantmäteriet och bli kallad till lantmäteriförrättning.

Det är Lantmäteriet som beslutar om vi får stänga en plankorsning och vilka åtgärder vi i så fall måste vidta. Åtgärder som kan bli aktuella är exempelvis ersättningsvägar, fastighetsreglering av mark eller ekonomisk ersättning. Ofta en kombination av flera alternativ. Efter att besluten har vunnit laga kraft kan vi börja riva och bygga om de obevakade plankorsningar.

Du kan läsa mer på den här länken om hur en lantmäteriförättning går till på Lantmäteriets webbplats.

Följande ansökningar och åtgärder på plankorsning (PLK) på sträckan:

Ej påbörjade:

  • Skommarbo
  • Karlssons gångväg
     

Pågående Lantmäteriförrättningar:

  • Björka
  • Harnäs gångväg
  • Österbo
  • Östra Lernbo
  • Fäbacken
  • Mårtsboäng
  • Sveten/Bastuvägen
  • Huggnora 1/Sörbo

Avslutade plankorsningar:

  • Danskbo 1/Kolpebo
  • Matses 2
  • Hyttån
  • Rastastugan (Rastahyttan)
  • Eriksbergsvägen
  • Gammelgården 1 & 2
  • Huggnora 2/Laggarbo
  • Stenfallet 
  • Mördarviken
  • Björkliden
  • Österbo
  • Hagen 2

Tidsplan

Tidsplanen är preliminär och kan förändras.

Vi arbetar parallellt med flera plankorsningar/passager i olika faser:

  • ej påbörjade
  • projektering (deltaljplanering)
  • lantmäteriförrättning
  • produktion
  • avslutade. 

Projekt i närheten