Logga in
Logga in
Foto: Stefan Bratt

Falun-Borlänge, kapacitets- och säkerhetshöjande åtgärder på järnvägen Högt tempo i arbetet med att bygga säkrare järnväg

-Det som vi skulle ha haft två år på oss att genomföra ska vi nu göra under loppet av sju-åtta månader. Nu gäller det verkligen att vår tidsplanering inte spricker.

Projektledaren för arbetet med att bygga säkrare järnvägssträcka mellan Falun och Borlänge, Bengt Andersson står på platsen som om några veckor kommer att ha en ny rörbro installerad.
I bakgrunden glittrar mellan tallgrenarna sjön Runn. Fritidsstugorna ligger som ett pärlband efter varandra längs med strandkanten.
I fjärran hörs en tyngre transport av grus närma sig vår plats.
- Vi har nu börjat med att förbereda platser för att kunna få ned lyftkranar och arbetsmaskiner till de platser där vi kommer att bygga nya rörbroar och så småningom även ett antal ersättningsvägar.

Farliga övergångar tas bort

Under vår färd mellan Dala Storsund och Liljesund pekar Bengt Andersson ut ett antal, både farliga och olämpligt placerade övergångar som nu ska tas bort för att öka säkerheten för både boende och tågens framfart.
- Du kan tänka dig att här kommer tåget med en fart på 120 kilometer i timman, sikten är delvis skymd för lokföraren eftersom det är en kurva samtidigt som lutningen är hög på båda sidor av banken. Jag måste medge att jag har svårt att förstå hur en människa vill passera på denna plats utan att ta stora risker, säger Bengt Andersson.
Fram till slutet av augusti kommer arbetet med att förbereda transportvägar, materialupplag och arbetsytor för kommande broarbete att pågå.
- Från med den 8 september är all trafik avstängd mellan Falun-Borlänge och då har vi en vecka på oss att bygga resterande fyra rörbroar. Ersättningsvägarna kommer vi att bygga klart under nästa år, förklarar Bengt Andersson.
Dagens rundtur som sker i mitten av juli månad närmar sig slutet och ändstation för denna gång är de facto en station, nämligen Ornäs station eller driftplats som den benämns på järnvägslingo. En driftplats som också står inför en rad förändringar då såväl spår som teknik ska bytas ut och förlängas.
Vid det gamla stationshuset pågår febrilt arbete med att färdigställa det nya teknikhuset som ska husera det nya ställverket.
- Förutom helt nytt ställverk kommer vi att förlänga två spår, byta flera växlar samt flytta stängsel. När vi är klara kommer två tåg att kunna mötas utan att stanna, något som vi kallar samtidig infart. Samtidigt kommer längre tåg att kunna trafikera sträckan vilket också innebär att kapaciteten förbättras, förklarar Bengt Andersson.