
Falun-Borlänge, kapacitets- och säkerhetshöjande åtgärder på järnvägen Rörbroar och gångtunnlarna är på plats
Efter ett par veckors intensivt arbete med att öka säkerhet och kapacitet på järnvägen mellan Falun och Borlänge andas projektledaren Bengt Andersson ut. Den mest hektiska delen av de planerade arbetena är nu slutförda.
- Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med det som har skett. Visserligen fick vi hantera en del oförutsedda åtgärder som bland annat mer berg vid driftplatsen i Ornäs och en intensiv grusning av vägar då kraftigt regn försämrat bärigheten men i det stora taget så är jag mycket nöjd och stolt över vad som skett, säger Bengt Andersson när han blickar ut över driftplatsen i Ornäs från det nybyggda teknikhuset.
Inkoppling av nytt ställverk
Bara för några timmar sedan avslutades ytterligare en milstolpe i projektet då det nya ställverket togs i drift för driftplatsen i Ornäs, vilket innebär att förlängda spår gör det möjligt för två tåg att mötas i Ornäs utan att behöva stanna.
- Framförallt vill jag också rikta ett stort tack till närboende längs med hela den aktuella sträckan som visat stor förståelse för vår och våra entreprenörers framfart med en intensiv byggtrafik med många tunga fordon som rört sig på bland annat Runnleden.
Även i Främby, strax söder om Falun har Bengt och hans kollegor fått flera bevis på att trafikanterna uppskattar den nya vägskyddsanläggningen (järnvägsbommar) som nu också kompletterats med en separat gång- och cykelväg.
Även nya vägskyddsanläggningar har nu tagits i bruk i både Tomnäs och Liljesund.
- Det som nu återstår innan vi minskar ned på aktiviteten för i år är de avslutande arbetena på järnväg samt återställning av asfaltsytorna vid plankorsningarna på Barbergsvägen, Sjövägen, Torsångsvägen samt Främbyvägen. Vi ska också göra i ordning de stigar som leder till och från rörbroar och ersättningsvägar innan vi kan stänga de oskyddade övergångarna.