Gävleborg Gävle–Ockelbo, förstärkningsåtgärder (STAX25) på Norra Stambanan
Vi förstärker Norra Stambanan mellan Gävle–Ockelbo till 25 tons axellast så att tyngre godstransporter kan passera. Produktionsstart 19 maj 2025.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Idag tillåts inga tågtransporter med axellast på 25 ton (STAX 25) på sträckan Gävle–Ockelbo. Det har tidigare varit tillåtet, men nu krävs förstärkningsåtgärder för att öppna upp för tung tågtrafik igen. Broarna på sträckan har åtgärdats tidigare.
Om vi inte höjer järnvägens bärighet kan ståltågen mellan Luleå–Borlänge inte komma fram om sträckan Ockelbo–Storvik behöver stängas för banarbete eller driftstörning. En höjning av axellasten är även efterfrågad av annan godstrafik, såsom timmertransporter. För att bibehålla kapaciteten i järnvägsnätet behöver därför bärigheten ökas i järnvägen mellan Ockelbo–Gävle.
Vad menas med axellast (STAX)
Varje järnväg har en gräns för den största tillåtna axellasten, det vill säga hur mycket varje hjulaxel får belasta spåret. I Sverige, liksom i övriga Europa, är standarden 22,5 ton, men Trafikverket bygger successivt ut nätet till 25 ton för att tyngre godståg ska kunna köras. Nu ska sträckan mellan Gävle–Ockelbo byggas ut så tyngre transporter kan trafiker Norra Stambanan.
Produktionsstart 19 maj
Arbetet pågår hela 2025, med semesteruppehåll i juli.
Planerade åtgärder
- Stödbensurgrävning: torv och lösa massor grävs bort och att återfyllning sker med sprängsten, alternativt kan block tryckas ned i lösmarken.
- Anläggande av tryckbank: marken fylls upp med massor i ett eller flera lager till en viss mothållande last uppnåtts.
- Stödfyllning: den befintliga järnvägsbanken flackas ut genom att material tillförs på slänten.
- Sättningsskiljande spont: till vissa tryckbankar anläggs även sättningsskiljande spont. Syftet är att undvika sättningar i järnvägsbank eller kontaktledningsfundament till följd av de nya tryckbankarna.
Vi behöver även bygga tillfälliga vägar för att komma åt järnvägen. Dessa vägar används endast under byggtiden och kommer att återställas efteråt. Samma gäller för de upplagsytor där material lagras tillfälligt.
Tidsplan
Tidplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Samråd inför ansökan om tillstånd vattenverksamhet, åtgärder vid Natura 2000-område och miljöfarlig verksamhet.
Samrådskrets: enskilda, kommuner, myndigheter och organisationer
Samrådsmöte länsstyrelsen: Onsdag 5 februari 2025
Planerad produktionsstart: 2025-05-19
Arbetet pågår hela 2025, med semesteruppehåll i juli månad.