Gävleborg Gävle–Ockelbo, förstärkningsåtgärder (STAX25) på Norra Stambanan
Vi förstärker Norra Stambanan mellan Gävle–Ockelbo till 25 tons axellast så att tyngre godstransporter kan passera. Arbetet pågår under 2025–2026.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Idag tillåts inga tågtransporter med axellast på 25 ton (STAX 25) på sträckan Gävle–Ockelbo. Det har tidigare varit tillåtet, men nu krävs förstärkningsåtgärder för att öppna upp för tung tågtrafik igen. Broarna på sträckan har åtgärdats tidigare.
Aktuellt just nu
I november fortsätter vi att stärka järnvägen. Arbetet görs med tryckbankar och stålsponter som används där marken är mindre stabil.
Fortsättning 2026
Projektet fortsätter under 2026 med förstärkningsåtgärder för de områden som kräver ett beslut från Mark- och miljödomstolen. Beslutet gäller tillstånd enligt miljöbalken för vattenverksamhet, åtgärder vid Natura 2000-område, miljöfarlig verksamhet samt dispens från naturreservatsföreskrifter för Testeboåns vattenområde.
Om vi inte stärker järnvägens bärighet kan ståltågen mellan Luleå och Borlänge inte komma fram om sträckan Ockelbo–Storvik stängs för banarbete eller vid driftstörning. Även annan godstrafik, som timmertransporter, efterfrågar högre axellast. För att behålla kapaciteten i järnvägsnätet behöver därför bärigheten mellan Ockelbo och Gävle ökas.
Vad menas med axellast (STAX)
Varje järnväg har en gräns för den största tillåtna axellasten, det vill säga hur mycket varje hjulaxel får belasta spåret. I Sverige, liksom i övriga Europa, är standarden 22,5 ton, men Trafikverket bygger successivt ut nätet till 25 ton för att tyngre godståg ska kunna köras. Nu ska sträckan mellan Gävle–Ockelbo byggas ut så tyngre transporter kan trafiker Norra Stambanan.
Planerade åtgärder
- Stödbensurgrävning: torv och lösa massor grävs bort och att återfyllning sker med sprängsten, alternativt kan block tryckas ned i lösmarken.
- Anläggande av tryckbank: marken fylls upp med massor i ett eller flera lager till en viss mothållande last uppnåtts.
- Stödfyllning: den befintliga järnvägsbanken flackas ut genom att material tillförs på slänten.
Vi bygger även tillfälliga vägar för att komma fram till järnvägen. Dessa vägar används endast under byggtiden och marken kommer att återställas efteråt. Detsamma gäller för de upplagsytor där material lagras tillfälligt.
Förstärkt järnvägsbank, på båda sidor järnvägen

Tidsplan
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Samråd inför ansökan om tillstånd vattenverksamhet, åtgärder vid Natura 2000-område och miljöfarlig verksamhet.
Samrådskrets: enskilda, kommuner, myndigheter och organisationer
Samrådsmöte länsstyrelsen: Onsdag 5 februari 2025
Produktion pågår under 2025–2026.
Under 2026 med förstärkningsåtgärder för de områden som kräver ett beslut från Mark- och miljödomstolen. Beslutet gäller tillstånd enligt miljöbalken för vattenverksamhet, åtgärder vid Natura 2000-område, miljöfarlig verksamhet samt dispens från naturreservatsföreskrifter för Testeboåns vattenområde.