Gävleborg Väg 84, Viltåtgärder mellan Fredriksfors–Tunnelberget och Forsa–Trafikplats Hudiksvall Södra
Vägen mellan Hudiksvall och Delsbo har hög belastning av trafikolyckor med vilt. Vi planerar att komplettera med viltstängsel på de delar av sträckan där det saknas och kanalisera viltet till säkra faunapassager.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Väg 84 är en viktig vägförbindelse mellan Ljusdals- och Hudiksvalls kommuner och ett pendlingsstråk för långväga trafik till Härjedalsfjällen. Sträckan är det enda alternativet för kollektivtrafiken då järnväg saknas.
Våra planerade viltåtgärder har delats upp i två sträckor, Fredriksfors–Tunnelberget och Forsa–Trafikplats Hudiksvall Södra. Det gör att de inte blir beroende av varandra om problem uppstår som medför förseningar av någon sträcka.
Fredriksfors–Tunnelberget, cirka 7 kilometer
- Komplettering av nytt viltstängsel på sträckan där det idag saknas. Totalt motsvarar kompletteringen av viltstängsel 7 400 vägmeter och omfattar båda sidor av vägen.
- Faunapassage i Djupdal. Här får projektets utredningar visa om det blir ombyggnad av befintlig vägtrumma till en rörbro eller en ny faunapassage. Hastighetssänkning kan bli aktuellt liksom att måla vita streck (tvärgående kontrastlinjer) både före och efter faunapassagen.
- Förbättring av befintlig passage i Fredriksfors. Vägbron över järnvägen vid Fredriksfors station har god potential att fungera som faunaport, förutsatt att viltet kanaliseras till platsen med viltstängsel.
Forsa–Trafikplats Hudiksvall Södra, 6 kilometer
- Komplettering av nytt viltstängsel på sträckan där det idag saknas. Totalt motsvarar komplettering med viltstängsel 5 900 vägmeter och omfattar båda sidor av vägen.
- Gräsmark bör avlägsnas mellan vägbana och viltstängselslut, exempelvis genom anläggning av konmattor, en åtgärd som hindrar att djur följer vägdiket och kan fastna mellan vägbana och viltstängsel.
- Vägbro över järnvägen sydost om Hedsta har god potential att fungera som faunaport, förutsatt att viltet kanaliseras till platsen med viltstängsel.
Gemensamt för båda sträckorna
Där befintligt viltstängsel finns vidtas inga åtgärder, förutom vid anslutningar till vägar. Vid anslutningar längs med befintligt stängsel och där nytt stängsel sätts upp ska stängslet anläggas cirka 40 meter in på anslutande vägar. Är det inte möjligt att dra in stängslet så mycket behövs färister alternativt grindar.
Tidigare utredningar har visat att två vägbroar och en vägtrumma kan vara lämpliga att använda som faunapassager men fördjupad utredning behövs för att klargöra om andra platser kan vara lämpligare. De faunapassager som rekommenderas måste stämma överens med kraven i VGU (Vägar och gators utformning).
Det behöver också vidare utredas om viltuthopp ska anläggas på sträckorna. Ett alternativ till viltuthopp är evakueringsfickor i stängslet, där behöver man titta på vilket alternativ som är bäst.
Tidsplan
Tidsplanen är preliminär.