Logga in
Logga in

Skåne Västkustbanan, Maria station-Helsingborg, dubbelspårsutbyggnad

Vi planerar för att bygga ut järnvägen mellan Maria station och Helsingborg, från enkelspår till dubbelspår.

English

Vad?

Vi bygger ut järnvägen mellan Maria och Helsingborg från enkelspår till dubbelspår.

Varför?

Öka kapaciteten, minska störningskänsligheten och skapa förutsättningar för ökad punktlighet.

Nuläge

Vi tar nu fram en lokaliseringsutredning. Utredningen ska identifiera och beskriva olika alternativ för var utbyggnaden kan göras. Både mark- och tunnelalternativ utreds.

Om projektet

Sträckan mellan Maria station i norra Helsingborg och Helsingborg C är en viktig förbindelse för persontrafik i västra Sverige. Den 4,5 kilometer långa sträckan är en flaskhals i systemet och blir den sista delen av Västkustbanan att byggas ut till dubbelspår.

2023 invigdes dubbelspåret på sträckan Ängelholm-Maria station, 2025 öppnade det färdigbyggda dubbelspåret i tunnel genom Varberg. Men Västkustbanans fulla kapacitet nås inte förrän hela banan är dubbelspårig. Därför planerar vi för att bygga ut också den allra sista enkelspårssträckan.

Fler tåg och kortare restider

En utbyggnad till dubbelspår ökar kapaciteten och gynnar tågresandet med fler avgångar, ökad punktlighet och lägre störningskänslighet. När hela Västkustbanan är utbyggd beräknas restiden bli något över två timmar mellan Göteborg och Malmö (med uppehåll på de större stationerna). Utbyggnaden bidrar även till minskade CO2-utsläpp genom att mer trafik kan flyttas från väg till järnväg.

Tågtrafiken blir mer tillgänglig

Tätare trafik gynnar den regionala utvecklingen. En pålitligare och mer tillgänglig tågtrafik underlättar arbetspendlingen. Dubbelspåret förbättrar kollektivtrafiken till Ängelholm och Helsingborg och mellan nordvästra Skåne och södra Halland.

Nyheter

 

Nationell plan

Regeringen fastställer vilka åtgärder i transportsystemet som ska göras och detta publiceras i den nationella planen.

Frågor och svar – förslag nationell plan

Nationell plan är Trafikverkets förslag till vilka åtgärder som ska genomföras de närmsta tolv åren. Det finns både en nationell och flera regionala planer. Det är regeringen som tar emot förslaget och sen fattar beslut om hela eller delar av förslaget ska genomföras. Trafikverket har lämnat ifrån sig förslaget den 30 september och regeringen fattar beslut vår-sommar 2026.

Enligt ett direktiv från Regeringen behöver Trafikverket ha bättre kunskaper om kostnader och nytta innan vi går vidare med stora och komplexa projekt. I förslag till nationell plan prioriterar vi åtgärder som gör mesta möjliga nytta.

Trafikverket föreslår i sitt förslag till nationell plan att vi gör färdigt lokaliseringsutredningen för att vi då ska ha skaffat oss bättre kunskaper om kostnader och nytta.

Trafikverket ser fortfarande att det finns ett behov av att bygga ut till dubbelspår på sträckan. Men först ska lokaliseringsutredningen slutföras och den förväntas ge dom svar som behövs för att Trafikverket kan pröva finansieringen av projektet i nästa planrevidering 2030.

Trafikverket kommer att slutföra lokaliseringsutredningen under år 2027. Flera alternativ till möjliga korridorer för den utbyggda järnvägen kommer att utredas. Målet är att hitta bästa lösningen, för mesta möjliga nytta och till en rimlig kostnad.

I nästa planrevidering år 2030, tar Trafikverket ställning till hur den fortsatta planeringen av dubbelspårutbyggnaden ska se ut. Förslaget till nationell plan innebär dock att vi inte kommer att påbörja nästa steg i planprocessen, som är järnvägsplan, fram till dess.

Vi vet att en utbyggnad, oavsett lösning, kommer att bli kostsam och påverkar omgivningen och staden i hög grad. Men både behoven och efterfrågan om att köra fler tåg på sträckan är stora. En utbyggnad till dubbelspår gör att trafiken på sträckan kan öka 3 gånger om.

Det vi gör nu i lokaliseringsutredningen är att vända på alla stenar och titta på fler alternativ. 

Lokaliseringsutredningen kommer att vara färdig i slutet av 2027. Revideringen av planen är klar 2030 och det är först då projektet kan fortsätta arbetet framåt.

I tidiga skeden är kostnadsbedömningen alltid grov. I takt med att utredningsprocessen går framåt så får vi ny kunskap som påverkar tid, kostnad och innehåll.

Varför kostnaden stigit så mycket i våra beräkningar beror främst på att;

  • alla de tidiga beräkningar vi gjort bygger på samma tunnellösning. I lokaliseringsutredningen tittar vi på fler och olika alternativ.
  • i en tidig utredning som gjordes 2016 utreddes inte kostnaden för alla byggtekniska moment när det gäller själva tunneln.
  • våra utredningarna skiljer sig också åt när det gäller uppskattningen för kostnader när det gäller markåtkomst. Både anspråk, intrång och inlösen av hela fastigheter.
  • det har gått flera år mellan våra olika beräkningar och hög inflation har bidragit till omfattande indexökningar. 

Vi kan idag också vara mer träffsäkra på kostnaden eftersom vi precis byggt klart ett 9 km långt dubbelspår med en 3 km lång tunnel genom Varberg på Västkustbanan.

Tack för dina synpunkter!

Tack för alla synpunkter som kommit in. Vi har både fått in synpunkter kopplat till Betydande miljöpåverkan men även synpunkter kopplat till utredningen i stort. Synpunkterna kommer lyftas in i utredningen men även besvaras i samrådsredogörelsen. Under våren 2026 planeras ett allmänt samråd där man kommer kunna få ytterligare inblick i utredningen och möjlighet att lämna synpunkter.

Från planering till byggande

I filmen nedan kan du se hur hela planprocessen – från planering till byggande – går till. Om du vill veta mer om hur du kan vara med och påverka, läs mer på vår branschwebb eller i vår broschyr.

Branschwebben: Från planering till byggande 
Vår broschyr: Nya vägar och järnvägar: så här planerar vi 

Tidslinje

1 Programstart 2023

2 Vi tar fram förfrågningsunderlag för Lokaliseringsutredning 2023 - 2024

I lokaliseringsutredningen identifieras och utvärderas olika lokaliseringsalternativ för den nya järnvägen. Järnvägen ska lokaliseras på ett sådant sätt att projektets ändamål kan uppnås med minsta möjliga intrång och olägenhet samt utan oskälig kostnad. Utredningen ska ligga till grund för Trafikverkets ställningstagande om val av lokalisering.

4 Samråd 1 Beräknat våren 2026

5 Samråd 2 Beräknat våren 2027

6 Beslut om lokalisering Beräknas till hösten 2027

7 Förfrågningsunderlag för Järnvägsplan och Systemhandling Beräknat 2027

Järnvägsplanen beskriver i detalj var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs både för själva bygget och när järnvägen är i drift.

Under arbetet med järnvägsplanerna fördjupas kunskapen så att en mer detaljerad tidplan kan tas fram för utbyggnaden.

Till planen kommer det att finnas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som beskriver både positiva och negativa konsekvenser för miljön samt ett gestaltningsprogram som visar hur det som byggs kan komma att se ut. Det krävs även ofta olika tillstånd för att få börja bygga, exempelvis tillstånd för vattenverksamhet.

9 Vi tar fram förfrågningsunderlag för Bygghandling Beräknat 2031

10 Beräknad byggstart Beräknat 2032 - 2033

11 Dubbelspåret öppnar för trafik Under planering

Projekt i närheten

Frågor och svar

Sträckan Maria-Helsingborg är den sista enkelspåriga sträckan av Västkustbanan. Den är en flaskhals i systemet och begränsar hur många tåg som går att köra. För att kunna använda Västkustbanans kapacitet fullt ut behöver den vara dubbelspårig. Då kan den möta de behov och önskemål om antal tåg som finns i dag, och som kommer att öka i framtiden. En dubbelspårig bana gör också järnvägen mindre känslig för störningar och ger tågtrafiken en högre punktlighet. Restiden minskar också då tågen inte behöver vänta på varandra, som de ibland behöver göra idag.

Projektet inleddes 2023 och en lokaliseringsutredning påbörjades 2024. Den beräknas pågå till hösten 2027 och ska undersöka vilka alternativ för utbyggnad som finns. Det kan handla om både utbyggnad i markplan och i tunnel, och med olika sträckningar. När utredningen är klar redovisar vi vilka alternativ som finns och vilket alternativ vi vill prioritera.

Vi planerar för att ordna två samråd med allmänheten under arbetets gång. Det första samrådet med öppna hus med allmänheten är planerat till våren 2026, och det andra till våren 2027. På samråden redovisar vi förutsättningar, bortvalda område samt lokaliseringsalternativ.

Det beror på hur planeringsarbetet går, och om vi stöter på oväntade hinder som exempelvis överklagan, under arbetets gång. Det beror också på vilket alternativ som beslutas och på vilken byggmetod som väljs. Preliminär planerad byggstart är beräknad till 2033. När bygget är klart går inte att säga i nuläget, men en grov gissning pekar på åren 2038–2040.

Det är ett stort och komplext projekt. Eftersom vi ser att byggarbetet kommer att få väldigt stor påverkan på stadsmiljö och omgivning måste vi fortsätta att vända på alla stenar innan vi fattar beslut. Det gör att det tar lång tid. Det handlar också om att förankra och skapa förståelse för projektet i omvärlden, som hos Länsstyrelsen, Helsingborgs stad och med allmänheten m.fl.

Vi planerar inte för fler stationer. Banan byggs ut för att öka kapaciteten och förbättra tågtrafiken.

Det går inte att svara på i nuläget. Det beror bland annat på val av byggmetod.

I gällande "Nationell plan" används 4,7 miljarder kronor i 2021 års prisnivå för ett alternativ i tunnel (grov kostnadsindikation). Vi bedömer idag kostnaden som betydligt högre än så.

Ny "Nationell plan" arbetas fram under 2025 och fastställs 2026. Där kommer en ny kostnadsbedömning finnas med.  

I arbetet med lokaliseringsutredningen för Maria-Helsingborg behöver vi bevaka resultat och ställningstagande i andra pågående utredningar, både inom Trafikverket och i vår omvärld.

Enligt ett inriktningsunderlag från regeringen ska projektet Maria-Helsingborg beakta planerna på en eventuell framtida ny järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, som ofta kallas HH-förbindelsen.

Värt att tillägga är dock att det inte finns något politiskt beslut taget om att bygga HH-förbindelsen, varken i Sverige eller i Danmark. Trafikverket arbetar därför inte med någon planeringsprocess för en sådan fast förbindelse idag.

Trafikverket har däremot fortsatt utreda kapacitet och redundans för transport över Öresund, inklusive fortsatt fördjupning för Helsingborg-Helsingör. Trafikverket redovisade uppdraget för regeringen under sommaren 2024. Här kan du läsa mer om regeringsuppdraget.

En lokaliseringsutredning är det första steget i planprocessen när man bygger ny järnväg och väg. Utredningens syfte är att komma fram till den bästa platsen eller området för att bygga den nya järnvägen eller vägen. I utredningen tar vi fram ett antal möjliga korridorer att bygga i efter att ha tittat på tänkbara möjligheter och vägt för- och nackdelar mot varandra. Vi tar bland annat hänsyn till värdefull natur, kulturhistoriska byggnader och påverkan på människor. Under utredningen visar vi upp arbetet med korridorerna på ett samråd (våren 2026) för att ta emot synpunkter och ha dialog med allmänhet och intressenter. I slutet av lokaliseringsutredningen presenterar vi sen ett förslag till en vald korridor (samråd nr 2 våren 2027). 
Vi fastställer inga detaljer. Det gör vi i nästa steg, som är att ta fram en järnvägsplan.

Det är Länsstyrelsen som fattar beslut om ett väg-eller järnvägsprojekt kommer att få ”betydande miljöpåverkan” och att det i så fall ska tas fram en miljökonsekvensbeskrivning.  Men även andra berörda myndigheter, regioner, kommuner, verksamheter och allmänheten kan ha synpunkter.  
Inför samrådet har Trafikverket ansvar för att ta fram ett underlag som grovt visar hur järnvägsbygget kommer att påverka miljön, kartlägga de synpunkter som kommer in och sen överlåta åt Länsstyrelsen att fatta beslut. 
En miljökonsekvensbeskrivning är en grundlig och omfattande utredning om hur byggarbetet och den färdiga vägen eller järnvägen kommer att påverka miljö och människor.

Fyrstegsprincipen

Utbyggnad enligt fyrstegsprincipen

Inom ramen för en ÅVS (åtgärdsvalstudie) har åtgärden utretts enligt den så kallade fyrstegsprincipen, se nedan. Resultatet är att ett nytt dubbelspår samt en ombyggnad av stationerna i Maria och Helsingborg på lång sikt är den enda lösningen som kan möta de framtida önskemålen om trafik.

Steg 1

Att hänvisa resenärer på sträckan Maria-Helsingborg till att välja andra transportslag innebär en ökning av vägtrafiken, det vill säga busstrafik och personbilar.

Steg 2

Att tågföretagen skaffar tåg med fler sittplatser bidrar inte tillräckligt mycket för att möta den höga och ökande efterfrågan på persontrafik och inte alls till att göra anläggningen mindre störningskänslig.

Steg 3

Flera mindre åtgärder och anpassningar i befintligt järnvägssystem, som åtgärder i signalsystemet, för ökad kapacitet kommer inte att vara tillräckligt för att på sikt möta den höga och ökande efterfrågan på persontrafik eller att göra anläggningen mindre störningskänslig.

Steg 4

Ett nytt dubbelspår samt ombyggnad av stationer och bangårdar är på lång sikt det enda som kan möta den höga och ökande efterfrågan på persontrafik och ge en mindre störningskänslig anläggning.

Dokument

Kontakt

Maria-Helsingborg, dubbelspårsutbyggnad