Södermanland Katrineholm, förbigångsspår
Vi ska bygga två förbigångsspår öster om Katrineholm C. Det gör vi för att öka kapaciteten på Västra stambanan mellan Gnesta och Hallsberg.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi ska bygga två förbigångsspår öster om Katrineholm C, totalt cirka 2 200 meter. Dessutom bygger vi cirka 1 kilometer serviceväg på ömse sidor, för att vi ska kunna bygga och underhålla de nya spåren. Vi kommer även att bygga teknikhus och förstärka anslutande vägar.
Stora kapacitetsproblem mellan Gnesta och Hallsberg
Västra stambanan mellan Gnesta och Hallsberg är en knappt 14 mil lång dubbelspårssträcka med stora kapacitetsproblem. Spårkapaciteten har länge varit för låg för att vi ska kunna möta marknadens efterfrågan på tåglägen och tågtrafikens utveckling. Det har resulterat i att person- och godståg inte kunnat köras på önskade tider. Dessutom får många tåg stora förseningar på grund av att de hinner upp ett långsammare tåg, och inte kan passera.
Mellan Järna och Hallsberg är det dubbelspår med möjlighet för tåg att passera ett annat tåg (förbigångsspår) på cirka 25 procent av driftsplatserna längs hela sträckan. Det är två kategorier av tåg som drabbas:
- Godståg från Stockholm som vill avgå under eftermiddagen i riktning mot Hallsberg, men som på grund av persontrafikens högtrafikperiod tvingas att lägga sina avgångar allt tidigare.
- Godståg från Hallsberg mot Stockholm som har problem att komma iväg. Det krävs en tidslucka på 50 minuter mellan de snabbgående persontågen för att ett godståg ska få ett läge i tidtabellen. Detta framtvingar stora anpassningar av när godstågen avgår mot Stockholm.
Bygger i två etapper
Den första omfattar förberedande arbeten såsom iordningställande av upplagsytor samt byggnation av tillfarts- och servicevägar. Arbetet planerar att starta hösten 2025.
Den andra entreprenaden omfattar själva järnvägsbygget, där de nya spåren ska anläggas. Byggstart är planerad till början av 2026.