Väg 222, den nya Skurubron Trafikplatserna är klara och vi är halvvägs med Gamla Skurubron
Under 2025 har vi slutfört ombyggnaderna av trafikplatserna Björknäs och Skuru. Vi har även anlagt dagvattendammar som renar vattnet från broarna. Sist men inte minst har vi renoverat klart halva Gamla Skurubron.
Vi har anpassat och byggt om Björknäs och Skurus trafikplatser till att det numera är två Skurubroar med fler på- och avfarter. Dessutom har vi moderniserat VA-ledningar och uppgraderat trafiksignalerna i Björknäs trafikplats.
– Det har varit mycket trångt för både trafiken och byggarbetet, som tog mer tid än vi kunde förutse innan det startade. Jag vill därför tacka alla trafikanter och närboende för er hänsyn och tålamod, säger Åse Wallin, projektledare Trafikverket.
Det är svårt att förutse allt som finns under en väg innan vi grävt i den, och båda trafikplatserna innehöll mer berg än beräknat som vi behövde ta bort. Nu är trafikplatserna framkomliga igen.
Skurusundet får renat vatten
Under året har vi anlagt två dagvattendammar i Skuru och Björknäs trafikplatser för att rena regn- och smältvatten som rinner av två Skurubroar. Detta bidrar till mindre miljöpåverkan i Skurusundet.
– Nu kan vi samla upp föroreningar från trafiken, som microplaster, olja och tungmetaller. Först när dagvattnet från broarna har filtrerats och renats i de nya dammarna släpps det ut det i Skurusundet, säger Åse Wallin, projektledare Trafikverket.
Lägre hastighet och större hänsyn för säkerhetens skull
När vi började renovera Gamla Skurubrons norra del i oktober gjorde vi en trafikomläggning. För att öka trafiksäkerheten och förtydliga gränsen mellan gång- och cykelbana och körbana har vi ersatt kantsten med fasta, böjliga stolpar i plast, som även gör att gång- och cykelbanan blir något bredare.
Gång- och cykelbron beräknas öppna för trafik sommaren 2027. Tills dess uppmanar vi alla bilister och cyklister på Gamla Skurubron att sänka farten och visa större hänsyn både till gående och till varandra på den drygt 350 meter långa sträckan som bron är.
– Vi är medvetna att det är trångt på Gamla Skurubron och om önskemål att ta bort broavgiften på Skurubron under byggtiden så fler vill köra där. Men broavgiften styrs av EU-direktiv och kan därför inte tas bort. Så vi behöver samarbeta. Alla bilister och cyklister kan sänka sin fart i 350 meter för att bidra till att öka säkerheten och framkomligheten på bron, säger Åse Wallin.
Gång- och cykelbanan sopsaltas under vintern
Vid kyla och snöväder kommer vi att sopsalta gång- och cykelbanan på Gamla Skurubron. Vid halt väglag saltas även körbanan. Plogbilar kommer att halkbekämpa och snöröja bilarnas vägbanor. Snövallar som begränsar vägbredden kommer att forslas bort från bron.
Inga störande arbeten under jul- och nyårsveckorna
Från och med fredag 19 december till och med tisdag 6 januari gör vi inga störande arbeten på eller runt broarna. Vi montera byggnadsställningar på bron 22 – 23 december och 29 – 30 december.
Arbeten 2026
Vi fortsätter att renovera och bygga om norra delen av Gamla Skurubron till en separat gång- och cykelbro med start 7 januari 2026. Det återstår några mindre målningsarbeten i Skuru som vi kan slutföra när det blir varmare framåt våren.
Vi önskar en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!
Fotograf: Cowi