Logga in
Logga in

E4 Förbifart Stockholm Flera entreprenader igång efter hävningen

I februari hävde Trafikverket kontraktet med AF Anläggning AB för tunnelentreprenaden på Lovö. Ett intensivt arbete har pågått för att fortsätta produktionen och flera nya entreprenader är nu i arbete.

Den 19 februari 2025 beslutade Trafikverket att häva kontraktet med AF Anläggning AB, för arbetet med bergtunnlarna under Lovö. Anledningen är att Trafikverket uppmärksammat ett flertal allvarliga missförhållanden i entreprenaden. Hävningen är ett resultat av de revisioner som Trafikverket beslutade om under 2024, gällande fem stora projekt: däribland E4 Förbifart Stockholms delprojekt på Lovö.

Revisionen visade på väsentliga avtalsbrott och Trafikverket har även anmält entreprenören till Ekobrottsmyndigheten.

Sedan hävningen har Trafikverket arbetat intensivt med att inventera arbetsområdet och anpassa organisationen för att kunna bibehålla produktionen.

Arbete och upphandling pågår

Omedelbart efter hävningen säkerställde Trafikverket de mest kritiska arbetena genom så kallade skyddsentreprenader. Trafikverket driver nu projektet på Lovön utan huvudentreprenör, med ett antal mindre entreprenader. Flera av dessa entreprenader har startat sitt arbete.

– Vi är igång med många olika entreprenadarbeten i tunneln, exempelvis betongarbeten, inklädnad av ramptunnlar och tätning, säger Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm.

Nu pågår även en upphandlingsprocess för att få in nya leverantörer för mark-, betong- och inklädnadsarbeten.

Ser fram emot att öppna 2030

Bedömningen inför hävningen var att slutkostnad och tidplan, med öppning av E4 Förbifart Stockholm 2030, inte skulle påverkas. Vårt främsta fokus är att samordna och optimera produktionen så att många olika arbeten kan ske samtidigt.

– Vi räknar med att ha de flesta entreprenörerna på plats i höst, förutsatt att tidplan för upphandlingen kan hållas. Utifrån det vi vet i dag ser vi ingen påverkan på vår huvudtidplan, utan vi ser fram emot att öppna hela E4 Förbifart Stockholm 2030, säger Camilla Magnusson.