
E4 Förbifart Stockholm Ingen rök utan eld - så fungerar brandskyddet i E4 Förbifart Stockholm
Det pågår ett febrilt arbete med installation av säkerhetsutrustning i E4 Förbifart Stockholm. Rök- och värmedetektorer kommer på plats och vi installerar ett brandbekämpningssystem.
I E4 Förbifart Stockholm finns det en mängd olika detektorer som kan upptäcka köer, förändrad luftkvalitet och stillastående fordon. Med flera olika detektorer som överlappar varandra och reagerar på olika sätt säkerställer vi att en eventuell brand kan upptäckas omgående.
- Stoppdetekteringssystemet märker att det står en stillastående bil i tunneln och säger åt operatören på Trafikledningen att bedöma situationen via en av de 1400 kameror som finns i E4 Förbifart Stockholm. Ser operatören brand eller rök aktiveras brandplanen, en förprogrammerad åtgärdsplan anpassad just för brand.
- Rökdetektorn reagerar på rök i tunneln. Systemet meddelar operatören att det finns rök någonstans på en delsträcka och operatören använder kamerorna för att hitta rätt plats och ser efter vad som händer.
- Värmedetektorn reagerar i två steg. I det första steget larmas operatören som startar brandplanen. I steg två, om detektorn når upp till en viss temperatur, kan systemet själv aktivera brandplanen.
Utöver de tekniska systemen i tunneln kan trafikanterna själva ringa in till Trafik Stockholm eller 112 och anmäla att en olycka skett. Det är också är ett bra verktyg för att snabbt upptäcka händelser i tunneln.
Så fungerar brandbekämpningssystemet – tunnelns effektiva nedkylning
Brandbekämpningssystemets används för att kyla ner området runt branden. Systemet ska genom rör i tunneltaket kunna pumpa ut upp till 15 000 liter vatten i minuten över två aktiva sektioner (vilket är runt 100 meter i huvudtunneln). Det motsvarar ungefär 75 fulla badkar.
Brandbekämpningssystemets uppgift är att genom att kyla ner området runt branden kunna:
- underlätta utrymningen
- dämpa brandutvecklingen
- hindra att branden sprider sig mellan fordon
- begränsa skador på tunnel och installationer
- underlätta för räddningstjänsten att nå fram till och fortsätta bekämpa branden

Heta tester i tunnel
All teknik som installeras i E4 Förbifart Stockholm provas noggrant i flera steg. Vissa saker testar vi väldigt handgripligen, som just värme- och rökdetektorerna. Följ med ner i tunneln och se hur det går till.
Vad mer händer om det brinner?
Vid en eventuell brand stängs hela tunneln av och töms på trafik i båda riktningar. Alla säkerhetssystem som är relevanta för just den platsen aktiveras. Förutom att det sprutar vatten ur brandbekämpningssystemet börjar brandgasventilationen ventilera ut brandrök och flera system kopplat till utrymning startar. För att underlätta utrymningen hjälper bland annat skyltar, ledljus, blixtljus, högtalarmeddelande och meddelanden via radion till att leda dig som trafikant rätt.
Utrymningsvägar finns med hundra meters mellanrum i huvudtunnlarna och leder via brandsäkra celler ut i motsatt tunnelrör. I utrymningsvägarna finns hjälptelefoner, handbrandsläckare och brandpost för brandslangar. Här finns det också täckning för mobilen, precis som i resten av tunneln. Eftersom hela tunneln stängs av i båda riktningar och det är tätt mellan utrymningsvägar är det lätt för räddningstjänsten att få access till olycksplatsen.
För din och alla andras säkerhet
Om en olycka sker i tunneln är det för allas säkerhet viktigt att du som trafikant tänker på detta:
- Följ alla instruktioner som kommer via skyltar, ljudmeddelanden och belysning.
- Åk aldrig förbi ett brinnande fordon!
Om en olycka sker

-
Trafikledningen upptäcker att det brinner i en bil. Åtgärdsplan anpassad efter olyckstyp och plats sta
-
rtar.
-
Skyddsbil och räddningstjänst larmas.
-
Trafikledningens operatör informerar P4 Stockholm och andra medier och ett trafikmeddelande skickas ut via radioinbrytning
-
Brandventilation startar och rök ventileras ut.
-
Brandbekämpningssystemet startar för att begränsa branden.
-
Hela tunneln och samtliga tillfarter stängs och trafiken leds om till andra vägar.
-
Tunneln stängs för trafik i motsatt tunnelrör för att underlätta räddning och framkomligheten för räddningstjänsten samt säkrare utrymning för de som kommer från det olycksdrabbade tunnelröret.
-
Tunnelinformationsskyltar, blixtljus och vägledande belysning varnar och leder trafikanterna ut via utrymningsvägar till motsatt tunnelrör.
-
Räddningstjänsten kommer från det motsatta tunnelröret och släcker den återstående branden. I samband med att räddningstjänst är klar beställs eventuellt bärgning.
-
Anläggningen besiktigas och när det är möjligt återställs trafiken.
Vill du veta mer om säkerhetskonceptet i E4 Förbifart Stockholm?
Titta gärna på våra filmer om säkerheten och all teknik som ska installeras.