Stockholm Essingebron kollisionsskydd - nya ledverk
Vi planerar att anlägga ledverk i vattnet under Essingebron för att skydda brostöden. Ledverken är ett kollisionsskydd som består av kraftiga stål- eller betongbalkar som ska bromsa in och leda fartyg rätt under bron.
Vad?
Varför?
Nuläge
Granskning av vägplan
Kollisionsskydd i form av ledverk under Essingebroarna i Stockholms stad, Stockholms län
Trafikverket Östra regionen har upprättat ett förslag till vägplan för anläggning av kollisionsskydd i form av ledverk under Essingebroarna i Stockholm. Ledverken anläggs för att skydda brostöden från påsegling.
Tid: Planen med miljöbeskrivning finns tillgänglig för granskning under tiden
- 1 september - 1 oktober
Plats:
- Trafikverket Östra regionen, Solna strandväg 98, Solna
- Stockholms stad, Tekniska nämndhuset, Fleminggatan 4, Stockholm
- Planen, förutom fastighetsförteckningen, finns även på Trafikverkets webbplats: Essingebron kollisionsskydd - nya ledverk - www.trafikverket.se
Synpunkter:
Skicka dina synpunkter till Trafikverket, Ärendemottagningen, Box 810, 781 28 Borlänge eller till investeringsprojekt@trafikverket.se senast 1 oktober 2025.
Ange ärendenummer TÄHS-2024- 000300.
Mer information: Jonas Halzius, projektledare, 010-123 62 75
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar samt långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Om projektet
Essingeleden är en av Stockholms viktigaste trafikleder för både fordon och godstransporter. En störning eller avstängning av Essingeleden beräknas få stora samhällsekonomiska konsekvenser. Det finns därför ett behov att skydda Essingebron från fartygskollisioner som riskerar att störa transportsystemet.
Vi projekterar inför ett arbete med att anlägga ledverk vid Essingebron. Åtgärden ska öka säkerheten när båtar passerar under bron. Detta gör vi för att minska risken för fordonstrafiken på Essingleden att drabbas av till exempel avstängningar eller andra typer av störningar.
Tidsplan
Samråd – samrådsunderlag
Juli–augusti 2024
Besked från Länsstyrelsen
Länstyrelsen lämnade besked på att åtgärden inte kan antas medföra en betytande miljöpåverkan. Beslutet beaktar påverkan under driftskedet. Miljöpåverkan under genomförandet hanteras inom ramen för tillståndsprocessen för vattenverksamheten.
November 2024
Samråd – samrådshandling
10–31 mars 2025
Granskning av vägplan
1 september – 1 oktober 2025
Samråd vattenverksamhet
20 januari–10 februari 2025