Logga in
Logga in

Stockholm Underhållsåtgärder på Grödingebanan

Trafikverket rustar upp järnvägen genom underhållsåtgärder på Grödingebanan, strax innan Södertäljebron.

Vad?

Vi genomför underhåll på ett påldäck på Grödingebanan.

Varför?

För att få en mer robust järnväg.

Nuläge

Arbetet startade 2025 och just nu borrar vi ner pålar på vardera sida järnvägen.

Om projektet

På Grödingebanan, strax innan Södertäljebron, genomför vi underhållsåtgärder för att förstärka ett så kallat påldäck. Förberedande arbeten startade under 2024 och förstärkningsarbetet startade under 2025.

Så förstärker vi konstruktionen

För att rusta upp det befintliga påldäcket bygger vi en förstärkningslösning som innebär att vi installerar nya pålar vid sidan av järnvägen och monterar bärande balkar under den nuvarande konstruktionen. 

Förberedande arbeten

Innan det arbetet kunde påbörjas har vi gjort flera förberedelser på plats. Vi har byggt tillfälliga byggvägar för att komma åt arbetsområdet, schaktat bort jordmassor och genomfört provborrningar. Dessutom har vi slagit ner provpålar för att undersöka markens egenskaper och mäta djupet ner till berg.

Nu borrar vi ner pålarna

Nu har själva förstärkningsarbetet kommit i gång. Vi borrar ner de nya pålarna och arbetar parallellt på båda sidor om järnvägen. Två maskiner är i gång samtidigt, en på vardera sidan, vilket gör att arbetet kan genomföras både effektivt och säkert.

Vad är ett påldäck?

Ett påldäck är en bärande konstruktion som liknar en bro. Det består av en betongplatta som vilar på pålar, vilka i sin tur är nedborrade i marken för att ge stabilitet åt spåren ovanpå. 

Samverkan med Södertälje kommun

Samtidigt som vi utför underhållsåtgärderna på järnvägen gör Södertälje kommun miljöförstärkande åtgärder på den gamla deponin intill järnvägsspåret. Arbetet kommer att synkas.

Tidsplan

1 Förberedande arbeten 2024

2 Byggstart 2025

3 Klart 2026

Kontakt

Tom Sandberg

Projektledare

Telefon: +46 10-123 65 44