Logga in
Logga in

Uppsala Fyra spår Uppsala delsträcka Knivsta Sigtuna

Ostkustbanan ska få två nya spår från länsgränsen mellan Stockholm och Uppsala till söder om Bergsbrunna samt en ny station i Alsike. Arbete pågår med att ta fram järnvägsplan.

Vad?

Ytterligare två spår, cirka 15 km, ska byggas från länsgränsen mellan Stockholm och Uppsala till söder om Bergsbrunna samt en ny station i Alsike.

Varför?

För att öka kapaciteten, tillgängligheten och robustheten på Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm.

Nuläge

Efter en lokaliseringsutredning har vi beslutat att de nya spåren ska gå längs befintliga spår. Nu fortsätter arbetet med att ta fram en järnvägsplan.

Om projektet

Fyra spår Uppsala

Ostkustbanan  ska byggas ut mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm. Det ska bli smidigare att ta tåget, fler avgångar att välja på och säkrare ankomsttider. Projektet är indelat i två delsträckor; Uppsala respektive Knivsta Sigtuna.

Delsträcka Knivsta Sigtuna

Vi planerar att bygga två nya spår från länsgränsen mellan Stockholm och Uppsala till söder om Bergsbrunna. Vi har genomfört en lokaliseringsutredning för att utreda om spåren kan gå i befintlig eller ny sträckning. En ny station kommer att byggas i Alsike. Utbyggnaden ger förutsättningar för hållbara person- och godstransporter. Regionen växer och både regionaltåg, fjärrtåg och godståg ska få möjlighet att öka sin turtäthet på järnvägen. När två spår blir fyra kan fler tåg gå tätare och punktligare.

Vad händer nu?


Vi tar fram en järnvägsplan


När vi nu valt lokaliseringsalternativ jobbar vi vidare med järnvägsplanen som i detalj beskriver var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs både för själva bygget och när järnvägen är i drift. Till planen kommer det att finnas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som beskriver både positiva och negativa konsekvenser för miljön.

Vi bjuder in till samråd löpande under åren som vi jobbar med järnvägsplanen 

 

Samråd 22 maj - 12 juni 2025

Syftet med samrådet är att berätta hur vi tar fram järnvägsplanen, informera om utredningsarbetet och att få in synpunkter på till exempel ersättningen av plankorsningen vid Knivstavägen/ Särstavägen. Vi är i ett tidigt skede av utredningen, så vi har inga färdiga lösningar att visa ännu, men vi vill gärna ta del av dina synpunkter. Alla direkt berörda, intressenter och allmänhet kommer ha möjlighet att yttra sig.
 
Du kan träffa våra projektmedarbetare vid olika dialogstationer på kommunhuset i Knivsta på öppet hus 26 maj. Kom när det passar dig mellan kl. 16-18:30. Välkommen!

Den 22 maj publiceras material till samrådet.

 

Vad har vi gjort?

Vi har genomfört samråd och en lokaliseringsutredning som resulterat i ett val av lokaliseringsalternativ för den fortsatta planläggningen av järnvägen. 

Samråd 2021

2021 genomförde vi samråd inför beslut om betydande miljöpåverkan länsgränsen - Söder Bergsbrunna.  Vi presenterade förutsättningarna inom utredningsområdet och bjöd in direkt berörda, intressenter och allmänheten  till samråd för att samla in mer kunskap till den fortsatta processen.  Länsstyrelsen fattade i februari 2022 beslut om att utbyggnaden antas medföra betydande miljöpåverkan.

Lokaliseringsutredning 2022-2024

Vi påbörjade arbetet med en lokaliseringsutredning vid årsskiftet 2022/2023 för att identifiera, beskriva och utvärdera alternativa korridorer, det vill säga placering, för de två nya spåren på sträckan länsgränsen - söder Bergsbrunna.

Samråd 2024

Vi utredde var två nya spår ska lokaliseras mellan länsgränsen Stockholm/ Uppsala och Söder Bergsbrunna och bjöd in till samråd 8 januari - 5 februari 2024. Tre alternativa korridorer presenterades. I juni 2024 färdigställdes samrådshandling – val av lokaliseringsalternativ och skickades därefter på remiss till berörda kommuner, länsstyrelser och kollektivtrafikmyndigheter. I remissen önskade Trafikverket deras sammanvägda bedömning och förordande av lokaliseringsalternativ. 

Beslut om val av lokalisering 2024

I november 2024 fattade vi beslut om lokaliseringsalternativ Befintlig, att de nya spåren ska gå längs befintliga spår. Det är det alternativ som bidrar mest till projektets måluppfyllelse. Remissvaren var det sista steget för att ta ställning till vilket alternativ som är sammantaget bäst och som ska ligga till grund för det fortsatta arbetet med järnvägsplanen. Merparten av remissinstanserna förordade Lokaliseringsalternativ Befintlig. 

Som grund till val av alternativ har vi i lokaliseringsutredningen gjort en samlad bedömning utifrån alternativens måluppfyllelse, kostnad, samhällsekonomi, miljöbedömning och teknisk genomförbarhet. Det som skiljer lokaliseringsalternativen åt är primärt att lokaliseringsalternativ Befintlig har fler effektmål som helt bidrar till måluppfyllelsen, sju av tretton mot tre av tretton för lokaliseringsalternativ utmed E4.

 

Tidsplan länsgränsen - söder Bergsbrunna

Här kan du läsa mer om tidplanen för den aktuella sträckan.

Samråd 17 maj - 22 juni 2021 inför beslut om betydande miljöpåverkan Länsgränsen-söder Bergsbrunna 2021

Vi presenterade förutsättningar inom utredningsområdet och bjöd in till samråd för att samla in mer kunskap till den fortsatta processen. I februari 2022 fattade Länsstyrelsen beslut om att projektet kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

 

Lokaliseringsutredning Länsgränsen-söder Bergsbrunna 2022-2024

I lokaliseringsutredningen identifieras och utvärderas olika lokaliseringsalternativ för den nya järnvägen. Järnvägen ska lokaliseras på ett sådant sätt att projektets ändamål kan uppnås med minsta möjliga intrång och olägenhet samt utan oskälig kostnad. Utredningen ska ligga till grund för Trafikverkets ställningstagande om val av lokalisering.

  • Samråd 8 januari - 5 februari 2024

Intressenter och allmänhet bjöds in för att ha möjlighet att lämna synpunkter innan beslut tas om vilken korridor som ska utredas vidare.

  • Beslut om val av korridor togs i november 2024.

De nya spåren på södra delsträckan ska gå längs befintliga spår. Lokaliseringsutredningen är klar och Trafikverket har valt lokaliseringsalternativ Befintlig. Nu fortsätter arbetet med järnvägsplanen.

 

Järnvägsplan Länsgränsen-söder Bergsbrunna 2024-2027

Järnvägsplanen beskriver i detalj var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs både för själva bygget och när järnvägen är i drift. Till planen kommer det att finnas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som beskriver både positiva och negativa konsekvenser för miljön samt ett gestaltningsprogram som visar hur det som byggs kan komma att se ut. Det krävs även ofta olika tillstånd för att få börja bygga, exempelvis tillstånd för vattenverksamhet.

Samråd sker löpande under planskedet
Alla direkt berörda, intressenter och allmänhet har möjlighet att yttra sig. När vi har bearbetat alla synpunkter som kommit in och är klara med vårt förslag kommer hela järnvägsplanen att ställas ut för granskning. Därefter sker en fastställelseprövning.

Byggstart Länsgränsen-söder Bergsbrunna tidigast 2028

Projektet följer tidplanen från hösten 2020. Byggstart är planerad till tidigast 2028 och vi arbetar för en öppning för trafik 2034.

Frågor och svar Knivsta Sigtuna

Här hittar du frågor och svar kopplat till det avslutade samrådet.

Idag är trafiken på Ostkustbanan i rusningstid så intensiv att kapacitetstaket vid vissa tidpunkter är nådd. Trafikverket har fått i uppdrag att utreda och bygga ut Ostkustbanan mellan länsgränsen Stockholm/ Uppsala och Uppsala centralstation med två nya spår samt bygga nya stationer i Alsike och Bergsbrunna. Utbyggnaden syftar till att öka tillgängligheten, kapaciteten och robustheten på sträckan. För resenären innebär det punktligare tåg och en möjlighet till fler tågavgångar.

De nya spåren ska gå längs befintliga spår. Beslutet fattades efter lokaliseringsutredningen, i november 2024. 

Stationen planeras i närheten av Björkkällevägens bro över järnvägen.

Knivsta station kommer att behöva anpassas till de två nya spåren.

Den som är direkt berörd får information innan samråd 2026.

Dokument

Här hittar du dokument för område Knivsta Sigtuna

Har du en fråga eller vill lämna information?

Här kommer du direkt till Trafikverkets kundservice formulär där du kan ställa din fråga eller lämna information. Som rubrik skriver du Fyra spår Uppsala så hamnar din fråga rätt i Trafikverket.