Umeåprojektet, Västra länken Varför genomför inte Trafikverket besiktningar under byggtiden?
Trafikverket har fått frågor om varför vi inte har egna kontrollanter på byggarbetsplatser, som till exempel vid Västra länken. Här svarar projektledare Tomas Ek på frågorna.
Systemet med kontrollanter är sedan länge något som inte används hos Trafikverket eller de flesta andra beställare av bygg- och anläggningsentreprenader, då det både var väldigt kostsamt och krävde mycket personal med rätt utbildning.
Branschen tillämpar därför idag ett tillitsbaserat system där de flesta entreprenadföretagen är ISO 9001 certifierade, vilket innebär att de har ett kvalitetsledningssystem med rutiner och kontroller av det egna arbetet som ska säkerställa att det man levererar och att kunden då i slutänden ska få den produkt och kvalitet som han köpt. Dessa system kvalitetskontrolleras med jämna mellanrum av externa kvalitetsrevisorer. NCC är ISO 9001 certifierade.
–I våra upphandlingar så ställer vi inte krav på ISO certifiering då det skulle begränsa konkurrensen från bl.a. icke svenska entreprenörer, säger Tomas Ek, projektledare, Trafikverket. Däremot så ställer vi liknande krav på hur entreprenörens kvalitetsstyrning ska gå till så att arbetet genomförs på ett säkert sätt, med rätt kompetens och till beställd kvalitet från samtliga leverantörer.
Beställarna, Trafikverket i detta fall, utför stickprovskontroller för att säkerställa att det byggs med rätt kvalitet. I de fall där vi noterat brister i de utförda arbetena så har det påpekats och NCC har då sagt sig ha åtgärdat detta eller, när vi haft skilda uppfattningar, att de velat invänta slutbesiktningen för att få en bedömning då. Vi har också genomfört 47 st förbesiktningar löpande under entreprenaden där NCC valt att inte åtgärda alla fel. Systemet med förbesiktningar är till för att man vid slutbesiktning ska ha en färdig anläggning med nästan inga fel och som då kan godkännas. Nu har vi efter sex slutbesiktningar en icke godkänd entreprenad med 625 anmärkningar.
–Arbetssättet är som sagt tillitsbaserat och har hittills fungerat väl i de allra flesta av våra andra entreprenader säger Tomas Ek.
Öppnandet av trafik över Baggbölebron sker samtidigt som E 09 öppnas för trafik.
–Vad gäller Baggbölebron så kommer den inte att öppnas för fordonstrafik förrän hela Västra Länken kan öppnas, säger Tomas Ek. Orsaken till det är att vi skulle få en alldeles för hög trafikbelastning på Travbanevägen och Riksvägen förbi Böleäng om inte E 09 är öppen för trafik.