Västernorrland E14, framtida läge
Vi utreder en ny framtida dragning av E14 för att skapa en bättre trafiksituation i Sundsvallsområdet.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Delen av E14, som går genom centrala Sundsvall är inte anpassad till dagens standardkrav för trafikleder. Rusningstrafik innebär ofta köbildning och brister i trafiksäkerheten. Även ur miljösynpunkt visar nuvarande dragning brister, med buller, dålig luftkvalité och vibrationsstörningar.
Trafikverket utreder sedan några år en ny lokalisering av E14 i Sundsvall. Vi tittar på vad en ny dragning skulle betyda för trafiksituationen och vilken sträckning som skulle vara mest lämplig. Målet med utredningen är att hitta en hållbar dragning som är den bästa för stadsmiljön och samtidigt ger ökad säkerhet, framkomlighet och tillgänglighet för alla som vistas på och bredvid vägen.
Projektet har haft tre samråd där vi ställt ut vår utredning och bett myndigheter, organisationer och de som bor och verkar i Sundsvall att komma med synpunkter. De två första samråden ledde till att vi kompletterade och justerade utredningen inför det tredje som pågick 28 november 2022 till den 17 februari 2023.
Utredningen är väldigt omfattande och komplex. Trafikverket har lyssnat på inkomna synpunkter och tittat på en mängd parametrar där samhällsnyttan väger tungt. Det material som vi ställde ut under vårt tredje samråd mellan november 2022 och februari 2023 är en samrådshandling inför ställningstagande med fyra olika korridorer. Efter samrådstiden framkom en önskan från Sundsvalls kommun om en fördjupad dialog med Trafikverket inför det slutliga valet av korridor för den framtida dragningen av E14.
Parallellt med denna dialog påbörjades ett arbete där Trafikverket, Sundsvalls kommun och Region Västernorrland tillsammans försökte hitta en lösning för att möjliggöra framtida åtgärder för bättre miljö, trafiksäkerhet och tillgänglighet i centrala Sundsvall samt en förbättrad framkomlighet för genomfartstrafiken. Samarbetet resulterade i en överenskommelse om ett väghållarbyte där tre vägar kommer att beröras. E14-Bergsgatan-Björneborgsgatan, statlig väg som blir kommunal, väg 603-Hulivägen, kommunal väg som blir regional statlig väg samt väg 615-Johannedalsvägen, kommunal väg som blir regional statlig väg.
Väghållarbytet är planerat att genomföras under 2027 och innebär att arbetet med att ta fram en vägplan för den framtida dragningen av E14 är möjligt att återuppta först efter att den processen är genomförd.
Läs mer om överenskommelsen och väghållarbytet (länk till nyheten)
Målet efter väghållarbytet är att utveckla den nya dragningen av E14 till en väg med mitträcke där man kan köra 100 km/h. I dagsläget saknas dock finansiering till att bygga. När regeringen har finansierat projektet i den nationella transportplanen kan vi fortsätta vårt arbete med att ta fram en vägplan.
E14 förbinder Sundsvallsregionen med Östersund och Trondheim. Vägen har stor betydelse för turisttrafiken till och från fjällområdet Åre-Storlien. E14 ingår också i det av EU utpekade transeuropeiska transportnätverket (TEN-T).
Karta med korridorval
Översiktskarta med korridorval (png, 3,92 MB)
Frågor och svar
E14 genom Sundsvall är hårt trafikbelastad och har brister ur både framkomlighets –, trafiksäkerhets- och miljösynpunkt. Speciellt under rusningstid blir det långa köer och det tar tid för både fordon och gång- och cykeltrafikanter att ta sig fram. Det innebär att det finns risker för negativa effekter på människors hälsa.
Genom att flytta E14 från centrum kan Bergsgatan byggas om till en kommunal stadsgata, vilket i sin tur skulle få positiva effekter på miljön och därmed på människors hälsa.
Efter samrådet har vi besvarat alla synpunkter i en samrådsredogörelse.
Trafikverket har, tillsammans med Sundsvalls kommun och Region Västernorrland, fattat en överenskommelse om ett väghållarbyte där tre vägar berörs. Överenskommelsen kommer att möjliggöra framtida åtgärder för bättre miljö, trafiksäkerhet och tillgänglighet i centrala Sundsvall samt en förbättrad framkomlighet för genomfartstrafiken. Väghållarbytet är planerat att genomföras under 2027 och innebär att arbetet med den framtida dragningen av E14 är möjligt att återuppta först efter att den processen är genomförd.
Läs mer om överenskommelsen och väghållarbytet (länk till nyheten)
Väghållare är den part som ansvarar för byggande och drift av vägen. Överenskommelsen med väghållarbytet innebär att tre vägar byter ”ägare”. Vägarna som berörs är E14-Bergsgatan-Björneborgsgatan (statlig blir kommunal), väg 603-Hulivägen (kommunal blir regional statlig) samt väg 615-Johannedalsvägen (kommunal blir regional statlig). Bytet kommer att förenkla och möjliggöra framtida åtgärder för att förbättra miljö, trafiksäkerhet och tillgänglighet i centrala Sundsvall samt förbättra framkomlighet för genomfartstrafiken.
En ny lokalisering av vägen i sig löser inte bristerna på Bergsgatan. Om vi flyttar vägen är det möjligt att bygga om Bergsgatan till en stadsgata, vilket skulle vara en del av lösningen för att få en bättre stadsmiljö.
Det beror på slutdestination och hur Bergsgatan är utformad i framtiden.
Ja. Det finns med i våra beräkningsmodeller.
Valet i sig kommer inte att innebära en förändring jämfört med i dag. Trafiken ökar inte i och med ett korridorval.
Processen med väghållarbytet är planerad att genomföras under 2027 och innebär att arbetet med att ta fram en vägplan för den framtida dragningen av E14 är möjligt att återuppta först efter att den processen är genomförd. I arbetet med vägplanen kommer vi att göra en bullerutredning där vi tittar på respektive fastighet mer detaljerat.
När Trafikverket bygger om eller bygger ny väg har vi krav på hur höga bullernivåer får vara.
I den tredje utredningen tog vi hänsyn till då nya förutsättningar. Bland annat att det då fanns ett beslut om Logistikparken i Sundsvalls hamn, att räddningstjänsten skulle flytta och att bostadsområdet Katrinehill inte var aktuellt.
Vi tog också bort korridor S1, utredde hastigheterna i respektive korridor, tog fram en barnkonsekvensbeskrivning och uppdaterade handlingen med nya trafikprognoser. Dessutom gjorde vi en ny samlad effektbedömning (samhällsekonomiskt beslutsunderlag).
För att exemplifiera hur en utformning skulle kunna se ut. Detta tror vi ökar förståelsen för projektet.
Kostnaden skulle överstiga nyttan med vägen. Alternativ S1 skulle innebära en mycket hög byggkostnad eftersom vi skulle behöva bygga många broar och tunnlar. Dessutom går S1 genom många rekreationsområden.
Enligt våra kalkyler ser prislapparna ut så här (prisnivå januari 2022):
0+ Bergsgatan: 141 miljoner kronor
N+N1: 998 miljoner kronor
N+N2: 877 miljoner kronor
N+N3: 749 miljoner kronor.
Nyheter
Tidsplan
Här kan du läsa om vad som händer i arbetet med att välja en framtida dragning av E14 i Sundsvall.
Den befintliga samrådshandlingen kompletteras med ytterligare utredningar och fördjupningsmaterial.
Vi ställer ut den kompletterande samrådshandlingen och samlar in synpunkter på den.
Förberedande arbete och genomförande av väghållarbytet.
Dokument
-
Dokument
Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument om projektet.