Logga in
Logga in

Västernorrland E4, Viltåtgärder Veån Skuleberget

Vi planerar att förbättra möjligheterna för vilt att passera säkert under E4 i höjd med Skuleberget i Kramfors kommun. Vi vill minska risken för viltolyckor och förbättra trafiksäkerheten.

Vad?

Vi planerar att ersätta en uttjänt rörbro, vägtrumma, med en viltport under E4 vid Skuleberget. Samt att komplettera med viltstängsel från viltporten, cirka 2 kilometer söderut.

Varför?

Åtgärden vill vi göra för att minska viltolyckor på E4 längs aktuell sträcka. Samt för att göra det säkrare för klövvilt och vattenlevande djur att passera E4.

Nuläge

Vi jobbar med att ta fram en vägplan och planerar för ett första samråd under juni 2025.

Om projektet

Längs E4 i höjd med Skuleberget cirka 3 km norr om Docksta har vi en uttjänt så kallad rörbro över Veån (Vedån) som vi vill ersätta med en viltport. 

Rörbroar är Sveriges vanligaste brotyp som består av en rörliknande trumma under vägar, järnvägar samt gång-och cykelbroar, där djur och vatten kan passera. Den aktuella rörbron  ligger inom ett område med ökade viltrörelser och en förhöjd viltolycksstatistik vilket visar att det även finns ett behov av en faunapassage. Vi planerar därför att byta rörbron och samtidigt ge vilt och vattelevande djur bättre passagemöjligheter genom att skapa en planskild passage under E4 i form av en viltport. Genom dessa åtgärder förbättrar vi trafiksäkerheten och minskar risken för viltolyckor.

Projektet ska även utreda och åtgärda brister i befintligt stängselsystem längs med väg E4 i anslutning till viltporten.

Tidsplan

Vi bjuder in till samråd om samrådsunderlaget som beskriver hur projektet kan påverka miljön. Utifrån samrådsunderlaget och inkomna synpunkter beslutar Länsstyrelsen om projektet kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

Vi annonserar samrådsperioden här på webbsidan. Under samrådsperioden finns det möjlighet att lämna synpunkter på planen digitalt här via webbsidan. 

Samrådet är en möjlighet för oss att få information. Syftet är att fastighetsägare och andra berörda såsom myndigheter och organisationer kan bidra med sin kunskap om förhållanden som är viktiga att ta hänsyn till i arbetet med att ta fram en vägplan.

 

Vi bjuder in till samråd på orten då vi önskar få ta del av information som kan vara av betydelse i framtagandet av vägplanen.  Även om vi inte hunnit så långt i planeringen kommer du att kunna ta del av och lämna synpunkter på planförslaget.

Du som är berörd av markintrång eller får annan påverkan kommer få inbjudan till samråd via brev. Vi annonserar samrådsperioden här på webbsidan och i lokalpress. Under samrådsperioden finns det möjlighet att lämna synpunkter på planen digitalt här via webbsidan. 

Även när samrådsperioden är slut, så kan du när som helst kontakta oss under framtagandet av vägplan och lämna synpunkter. 

Samrådet är en möjlighet för oss att få information. Syftet är att fastighetsägare och andra berörda såsom myndigheter och organisationer kan bidra med sin kunskap om förhållanden som är viktiga att ta hänsyn till i arbetet med att ta fram en ny vägplan.

De synpunkter vi fått in på förslaget till vägplan under samrådstiden bearbetas och resulterar i en granskningshandling. Granskningshandlingen skickar vi därefter ut på remiss.

Vi kontaktar berörda sakägare och intressenter via brev. Vi annonserar på webbsidan och i lokalpress om granskningstiden. Under granskningsperioden har du möjlighet att lämna skriftliga synpunkter på det slutliga förslaget.

Efter granskningstiden tar vi fram ett granskningsutlåtande där vi besvarar inkomna synpunkter. 

Efter granskningen sammanställer vi de synpunkter som kommit in och gör eventuella ändringar i planen. Sedan yttrar sig Länsstyrelsen över planen, som därefter kan lämnas till fastställelseprövning.

Om vägplanen uppfyller kraven i lagstiftningen så fastställs den. Beslutet innebär fastställelse av exempelvis nya områden som får tas i anspråk med äganderätt för åtgärdernas läge i plan och höjd och olika skyddsåtgärder. Beslutet om fastställelse kan överklagas till regeringen.

Mark som behövs tillfälligt under byggtiden, till exempel för upplag eller arbetsvägar, hanteras med tillfällig nyttjanderätt i vägplanen. Det innebär att Trafikverket under en tidsbestämd period får använda marken på det sätt som fastställts i vägplanen och att fastighetsägaren får ersättning.

Trafikverket tillsammans med entreprenör bygger anläggningen. 

Kontakt

Jonas Ögren

Projektledare

Telefon: +46 10-124 38 66