Västmanland E18, Köping - Västjädra
Vi har byggt om E18 mellan Köping och Västjädra till motorväg med två körfält i vardera riktning, för att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Sträckan mellan Köping och Västjädra var tidigare den enda delen av E18 mellan Örebro och Stockholm som inte var motorväg. Den 2+1-väg som var fram till maj 2025 gjorde framkomligheten här lägre än på resten av E18. Framkomligheten påverkades även av olyckor, avstängningar och underhåll som gjorde att trafik från E18 behövde ledas om via kommunala vägar. Denna omledningstrafik orsakade i sin tur störningar och problem med trafiksäkerheten på de kommunala vägarna. För att förbättra framkomligheten och öka trafiksäkerheten byggde vi under 2022–2025 om E18 mellan Köping och Västjädra till motorväg.
Nyheter
Tidsplan
- Tisdagen den 14 juni 2022, Hallstaparken i Hallstahammar.
- Onsdagen den 15 juni 2022, Folkets hus i Köping.
Kom när det passar dig (drop-in) mellan kl. 16:30-19:00.
Vanliga frågor
Här är några av de vanligaste frågorna vi får om projektet E18 Köping-Västjädra. Om du undrar över något annat kan du gärna höra av dig till oss (skriv ett meddelande under rubriken Kontakt).
Vi har byggt om den befintliga vägen från 60-talet till motorväg genom att smalna av den befintliga 13-metersvägen till 10 meters vägbredd. På det sättet har vi gjort om den befintliga vägen till att bli den ena motorvägshalvan. Det var i tidigt projekteringsskede ett medvetet val att inte byta ut hela vägkroppen av både tids- och kostnadsskäl. Den befintliga 60-talsvägen är avsmalnad och har endast fått ett nytt asfaltslager på toppen.
På väghalvan som var den äldre 60-talsvägen kan man som trafikant uppleva en mindre vibration från asfalten i körspåret, främst på etappen närmast Köping. Det är på några kortare begränsade partier där de gamla "stolphålen" för vajerräcket från den tidigare 2+1 vägen hamnar mitt i ett körspår på den ombyggda motorvägshalvan.
Den andra motorvägshalvan är en helt nybyggd vägkonstruktion uppbyggd från grunden med bättre bärighet och jämnhet. Nuvarande nybyggnadsregler har högre kvalitetskrav, bland annat på överbyggnadsmaterialet (jämfört med grusmaterialet som användes på 60-talet när vägen byggdes).
Vi har och kommer fortsatt att följa utvecklingen, bland annat med jämnhetsmätningar, men i nuläget är det ingen åtgärd planerad.
Ljud och buller
- Mått för ljudnivåer
- Riktvärden och riktlinjer för buller och vibrationer
-
Bullerutredning
Projektet har gjort en bullerutredning som visar vid vilka fastigheter bullernivån överskrider 55 dBa, vilket är gränsen för att en bulleråtgärd ska vidtas.
- Bullerutredning, bilagor 1-10
- Bullerutredning, bilagor 11-42
Fel, skador, störningar eller olyckor
Om du har råkat ut för en skada på eller intill en statlig väg kan du ha rätt till skadestånd. En förutsättning är att Trafikverket eller vår entreprenör har orsakat skadan genom vårdslöshet.
Om viltstängslet har gått sönder eller inte är stängt ska du vid akuta händelser kontakta SOS alarm. I övriga fall kan du kontakta Trafikverkets kundservice på telefonnummer 0771-921 921.
Om du blir störd av ombyggnaden (till exempel transporter, buller, damm) kan du kontakta Trafikverkets kundservice på telefonnummer 0771-921 921.
Om våra transporter inte håller hastighetsbegränsningarna kan du kontakta Trafikverkets kundservice på telefonnummer 0771-921 921.
Vid akuta händelser eller olyckor ska du alltid kontakta SOS alarm. I övriga fall kan du kontakta Trafikverkets kundservice på telefonnummer 0771-921 921.