Västmanland Tillberga, ny gångbro samt spår- och växelbyte
Vi planerar att bygga en ny gångbro för att öka säkerheten vid järnvägen i Tillberga. Nödvändiga byten av spår och växlar är utförda.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi har rivit den gamla bron över järnvägsspåren som var avstängd sen tidigare då den tekniska livslängden var uppnådd. Bredvid järnvägsområdet har vi satt upp bättre stängsel, vi har bytt järnvägsspår och växlar samt gjort olika elarbeten.
Mer om våra pågående arbeten
Förbjudet att vistas på järnvägsspår
Det passerar många gods- och persontåg i hög hastighet genom Tillberga. Sedan länge var det problem med säkerheten då obehöriga rörde sig på spåren. Vi lagade stängsel men de klipptes upp igen.
För information är olovligt beträdande av spårområdet förbjudet enligt Järnvägslagen 9 kap § 1 och 10 kap § 4 och kan ge böter på 3 000 kronor.
Livsfarligt att gena över spåren
Människor har genat över järnvägsspåren i Tillberga i sådan omfattning att det har skapats en gångstig över spåren. Det är först och främst livsfarligt men orsakar också förseningar för tågtrafiken som i sin tur påverkar många resenärer.
Lokförare upplever det också som mycket stressande när de upptäcker personer på spåren eftersom de inte har möjlighet att snabbt få stopp på tunga tåg.
Säkerhet kring järnvägen
Säkerheten kring järnvägen bygger på att alla respekterar signaler och skyltar utmed järnvägen. Det är direkt farligt att röra sig i spårområdet oavsett om det är för en längre stund eller för att passera. Många människor underskattar den risken.
Bromssträcka på cirka 1 kilometer
I dag är tåg både tystare och snabbare än vad man kan tro. Och det är inte ovanligt med en bromssträcka på upp till en kilometer för ett tåg. Lokförare kan inte väja för personer som rör sig på spåren och har ingen chans att stanna tåg tillräckligt snabbt.
80 tåg försenas då obehöriga vistas vid spår
Om det finns risk för att människor kan skadas, stoppar vi tågtrafiken eller låter tågen köra med sänkt hastighet. Risken uppstår varje gång någon befinner sig i eller intill järnvägsspåren. Det händer så ofta att upp till 80 tåg per dag stoppas eller behöver sänka hastigheten med förseningar till följd. Detta endast på grund av att obehöriga människor befinner sig vid järnvägsspåren.
Tidsplan
Vi börjar arbetet med spår- och växelbyte.
Vi arbetar vid Tillberga bangård och byter bland annat spår och växlar under sommaren och hösten 2024.
Planering för en ny gångbro.