Västra Götaland Åmål-Mellerud, Spår och växelbyte
Vi kommer byte räls, slipers och växlar på en sträcka av cirka 40 kilometer. Genom upprustning skapar vi en robust och pålitlig järnväg.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Det finns underhållsproblem i nuvarande anläggningen som orsakar störningar i transportflödet. De aktuella spåravsnitten har en låg gammal teknisk standard och riskerar att orsaka problem för tågtrafiken, samt ger högre underhållskostnader.
Åtgärden ingår i Nationell plan för transportinfrastruktur (NPT). Stråket är en mycket viktig del i Sveriges järnvägsnät och har en omfattande trafik av såväl godståg som resandetåg. Antal tåg per dygn är i genomsnitt cirka 35 stycken och banan trafikeras med cirka 6 Mbrt/år.
Projektet innefattar:
- 41 kilometer spårbyte
- 6 stycken växlar byts ut
- kabelsänkning
- ballastrening och bankettrensing på hela sträckan.
Aktuellt
Nu startar arbetet med förfrågningsunderlaget
Vi har tecknat avtal med Sweco som ska projektera förfrågningsunderlaget.
Så här ser arbetet ut framöver
Mellan 18 augusti och 19 oktober (vecka 34–42) kommer Sweco att göra geotekniska och miljötekniska fältundersökningar längs järnvägen mellan Åmål och Mellerud.
Arbetet med undersökningarna kan orsaka tillfälliga bullerstörningar. Vi beklagar de eventuella besvär detta kan orsaka och tackar för förståelsen.
Tidsplan
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Översiktskarta
Så funkar ett spårbyte
Se videon om hur ett spårbyte går till.
Kontakt
Susanne Råding
Projektledare