Logga in
Logga in

Västra Götaland Åmål-Mellerud, Spår och växelbyte

Vi kommer byte räls, slipers och växlar på en sträcka av cirka 40 kilometer. Genom upprustning skapar vi en robust och pålitlig järnväg.

Vad?

Spår och växelbyte.

Varför?

För att skapa en robust och pålitlig järnväg och på så vis öka driftsäkerheten.

Nuläge

Projektering.

Om projektet

Det finns underhållsproblem i nuvarande anläggningen som orsakar störningar i transportflödet. De aktuella spåravsnitten har en låg gammal teknisk standard och riskerar att orsaka problem för tågtrafiken, samt ger högre underhållskostnader.

Åtgärden ingår i Nationell plan för transportinfrastruktur (NPT). Stråket är en mycket viktig del i Sveriges järnvägsnät och har en omfattande trafik av såväl godståg som resandetåg. Antal tåg per dygn är i genomsnitt cirka 35 stycken och banan trafikeras med cirka 6 Mbrt/år.

Projektet innefattar:

  • 41 kilometer spårbyte
  • 6 stycken växlar byts ut
  • kabelsänkning
  • ballastrening och bankettrensing på hela sträckan.

Aktuellt

Nu startar arbetet med förfrågningsunderlaget

Vi har tecknat avtal med Sweco som ska projektera förfrågningsunderlaget.

Så här ser arbetet ut framöver

Mellan 18 augusti och 19 oktober (vecka 34–42)  kommer Sweco att göra geotekniska och miljötekniska fältundersökningar längs järnvägen mellan Åmål och Mellerud.

Arbetet med undersökningarna kan orsaka tillfälliga bullerstörningar. Vi beklagar de eventuella besvär detta kan orsaka och tackar för förståelsen.

Tidsplan

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

1 Planeringsfas hösten 2024

2 Projektering 2025

3 Upphandling av entreprenör 2026

4 Förarbete produktion våren 2027

5 Total avstängning produktion hösten 2027

6 Efterarbete produktion hösten 2027

Så funkar ett spårbyte

Se videon om hur ett spårbyte går till.

Kontakt

Susanne Råding

Projektledare