
Olskroken planskildhet Invigning av Olskroken planskildhet – en milstolpe för framtidens järnväg i Göteborg
Den 9 oktober invigdes Olskroken planskildhet – ett av Sveriges mest omfattande järnvägsprojekt och en central del i utvecklingen av Västlänken och framtidens tågtrafik i Västsverige.
Efter flera års planering och byggnation är den nya planskildheten nu klar. Genom att bygga om spåren så att de korsar varandra i olika nivåer separeras gods- och persontrafiken, vilket förbättrar punktligheten och ökar kapaciteten i hela järnvägssystemet kring Göteborg.
”Olskroken planskildhet är en förutsättning för att Västlänken ska kunna tas i bruk, men också en viktig satsning i sig. Den nya spårstrukturen gör järnvägen mer robust och framtidssäker – till nytta för både resenärer och godstrafik i hela Västsverige,” säger Bo Larsson, projektchef Västlänken.
Projektet har genomförts i nära samarbete mellan Trafikverket, entreprenören Peab och flera andra aktörer. Byggnationen har skett mitt i ett av Sveriges mest trafikerade järnvägsområden där över 650 tåg passerar dagligen utan att trafiken behövt stängas av.
”Det här projektet visar hur vi tillsammans kan lösa mycket komplexa utmaningar på ett säkert, effektivt och hållbart sätt. Erfarenheterna från Olskroken tar vi med oss in i framtida infrastrukturprojekt,” säger Bo Larsson.
Fakta: Olskroken planskildhet
- 7 broar (6 järnvägsbroar och 1 gångbro)
- 10 000 meter enkelspår, varav 3 800 meter på bro, ramp eller däck
- 38 växlar och 2 spårkryss
- Cirka 25 mil pålar
- Olskroken planskildhet är en del av helheten i Västlänken och Göteborgs framtida utveckling, en investering för ett hållbart transportsystem för kommande generationer.
Det som kvarstår för Olskroken är att ”ta i bruk” västlänksspåren. Det planeras till sommaren 2026.