
Olskroken planskildhet Olskroken närmar sig mållinjen – midsommardagen markerar en milstolpe
Efter flera års arbete går nu Olskroken planskildhet in i sin allra sista fas.
På midsommardagen genomförs en så kallad generering, en tekniskt avancerad inkoppling där spårkorsningen på Godstågsviadukten länkas samman med det övriga järnvägssystemet. I samband med detta installerades även två nya spårkorsningar vid mötet mellan Vänerbanan och godstågsspåret som förbinder Västra stambanan med Västkustbanan. Inkopplingen av de nya spåren är en komplex process med både fysiska och tekniska moment. Räls kopplas samman, kontaktledningar ansluts, signaler testas och säkerhetssystem integreras. Arbetet kräver tillfälliga avstängningar av vissa järnvägssträckor under midsommarhelgen och ställer höga krav på planering och samordning.
– Det här är ett avgörande moment. När det är klart har vi i princip hela infrastrukturen på plats. Nu återstår bara finjusteringar och tester innan allt står helt färdigt vid årsskiftet 2025/2026, säger Jenny Skogberg projektledare för Olskroken planskildhet.
Olskroken planskildhet är ett av Trafikverkets mest komplexa järnvägsprojekt i Göteborg, en investering som skapar förutsättningar för fler tåg, bättre punktlighet och ökad säkerhet. När den sista inkopplingen sker på midsommardagen tas ett historiskt steg mot ett mer robust och framtidssäkrat järnvägsnav.
Med planskildheten försvinner en av de sista stora flaskhalsarna i det västsvenska järnvägsnätet. Resultatet blir ett mer tillförlitligt system där både gods- och persontåg kan samsas utan att korsa varandras spår i samma utsträckning som tidigare.
Vid årsskiftet 2025/2026 kommer allt stå klart, ett modernt och effektivt Olskroken redo för framtiden.