Västra Götaland Station Centralen
Strax norr om Göteborgs centralstation bygger vi Västlänkens underjordiska station Centralen.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Den nya underjordiska stationen kommer att ha fyra spår, två långa plattformar och tre uppgångar med sammanlagt fyra entréer. Stationen blir ett viktigt steg för att lösa kapacitetsproblem som dagens centralstation ofta har under rusningstrafik. Idag är det trångt både för resenärer och tåg och det finns inte plats för fler avgångar under de mest efterfrågade tiderna. Den nya station Centralen skapar utrymme för fler tåg, kortare väntetider och mer pålitlig trafik. Satsningen minskar trängseln, förbättrar punktligheten och ger fler avgångar samt bättre förbindelser i hela regionen.
Uppgångar och entréer
Med den nya stationen Central blir det enkelt att ta sig vidare på din resa.
- Östra uppgången leder upp till Park Central, intill Regionens hus.
- Mittuppgången är den största av uppgångarna och leder dig upp till det nya stationshuset Grand Central. Den ansluter direkt till Nils Ericson-terminalen och befintliga Centralstationen. Härifrån kan du som resenärer gå hela vägen inomhus ut till Drottningtorget.
- Västra uppgången får två entréer där en ansluter till Nordstan och en till Castellums nya hus, Noon.
Med station Centralen får resenärer en smidigare resa mitt i hjärtat av Göteborg.

Fler avgångar och bättre förbindelser
När station Centralen öppnar 2026 får Göteborg fyra nya underjordiska spår, en satsning som minskar trängseln, förbättrar punktligheten och ger plats för fler avgångar samt bättre förbindelser i hela regionen, med ett nytt trafikupplägg som gör tågresandet både enklare och mer tillgängligt. Samtidigt frigörs plats på den befintliga centralstationen, vilket ger utrymme för ännu fler avgångar.
Det här innebär det för dig som reser:
- Fler snabbtåg och bättre förbindelser till hela landet och grannländerna. Du kan till exempel resa med snabbtåg till Oslo och Malmö varannan timme och antalet avgångar till Stockholm fördubblas till två tåg i timmen istället för som nu 2025.
- Utökad regionaltrafik som innebär att resandet i Västsverige blir smidigare när fler städer får tätare trafik. Upp till sju avgångar i timmen mellan Göteborg och Alingsås under högtrafik (jämfört med fyra idag).
- Två tåg i timmen till Uddevalla och Vänersborg.
- En ny linje mellan Göteborg–Trollhättan–Uddevalla–Strömstad (ett tåg i timmen till Munkedal, varannan timme hela vägen till Strömstad).
- Fler tåg till Varberg: från 10 till 16 per dag, med avgångar varje timme.
- Nya storregionala förbindelser knyter ihop Göteborg med Skövde, Karlstad, Halmstad och vidare österut.
- Bättre pendeltågstrafik – fler avgångar gör vardagsresorna smidigare:
- Fyra tåg i timmen mot Älvängen.
- Två tåg i timmen mot Alingsås.
- Fyra tåg i timmen mot Kungsbacka.
Med nya Centralen får Göteborg alltså en mer robust och flexibel tågtrafik. Kortare väntetider, fler valmöjligheter och bättre punktlighet gör resandet enklare, både för vardagspendling och längre resor.
Planerad linjesträckning 2026

I ett första skede kommer linjerna markerade med rött, grönt och blått att trafikera station Centralen.
Station Centralens utformning och placering
Göteborg växer snabbt och blir en allt starkare arbetsmarknadsregion. Station Centralen gör det möjligt att resa enklare inom staden och i hela Västsverige, samtidigt som den avlastar dagens Centralstation. Inom cirka tio minuters gångavstånd från de planerade uppgångarna bor omkring 3 500 personer, och cirka 45 000 har sin arbetsplats i området. Placeringen av järnvägstunneln och stationens utformning är anpassad till Göteborgs stads utvecklingsplaner och gör Centralenområdet till en naturlig knutpunkt för framtiden.
Arkitektur och känsla
Kanozi Arkitekter står bakom utformningen av Station Centralens underjordiska stationsutrymme och den västra uppgången. Målet är en miljö som känns välkomnande, trygg och enkel att orientera sig i, en plats som både göteborgare och besökare ska känna sig hemma i och vilja återvända till.
Entréerna får fasader i grågult tegel och stora glaspartier som släpper in dagsljus. När mörkret faller förvandlas de till lyktor i stadsrummet, där det varma ljuset strålar ut och bidrar till en tryggare och mer inbjudande stadsmiljö. Inspirationen hämtas både från europeiska stationsbyggnader från sekelskiftet och från Göteborgs befintliga centralstation, samtidigt som arkitekturen knyter an till den nya stationsbyggnaden Göteborg Station Centralen.
Invändigt rum
Den underjordiska stationsmiljön får olika uttryck beroende på var man befinner sig. Mittstråket får en ljus och öppen karaktär med högre tak, väggar och pelare i ljusgrå skiffer samt inslag av glasbetong som för in dagsljus från ovan.
Perrongerna utformas för en lugnare atmosfär, med tak av mässingsfärgad perforerad plåt, väggar i glaserad keramik och golv i grön granit med ljusa ledstråk för god tillgänglighet.
Entréerna får väggar i vitt kakel och tak i bronsfärgad perforerad plåt, vilket ger både karaktär och bra akustik. Golven beläggs med samma gröna granit som på perrongerna och mittplanet, vilket skapar en tydlig helhet i stationens design.
Mellanplanet – en mötesplats
Från de västra entréerna tar resenären rulltrappa, hiss eller trappa ner till ett mellanplan som binder samman de två entréerna. Här finns informationstavlor, kartor och konst, och platsen blir en viktig orienteringspunkt för alla som rör sig genom stationen.
Ett särskilt inslag är konstverket Tongue and Groove, där arkeologiska fynd från Göteborgs historia integreras i gestaltningen. På så sätt förenas stadens rötter med dess framtid.
Ett samarbete för framtiden
Station Centralen byggs i samarbete mellan flera aktörer:
- Trafikverket ansvarar för Västlänken och bygger stationen tillsammans med NCC.
- Göteborgs Stad tar fram detaljplaner.
- Jernhusen utvecklar den nya stationsbyggnaden och Park Central i samarbete med NCC.
- Västtrafik säkerställer fungerande kollektivtrafik både under byggtiden och när stationen öppnar.
Med Västlänken och station Centralen får Göteborg inte bara en ny järnvägsstation utan en välkomnande entré till en växande och sammanlänkad stad.
Station Centralen – när Västlänken öppnar
Station Centralen är bara första steget mot ett mer utvecklat järnvägsnät i hela Västsverige. När hela Västlänken öppnas kan fler tåg köra genom Göteborg oftare, och resenärer sprids över de tre stationerna Centralen, Haga och Korsvägen. Det minskar trycket på dagens centralstation och gör det lättare att nå målet med färre byten.
Flera orter får direktförbindelser genom tunneln, exempelvis Alingsås och Kungsbacka, och fler avgångar från bytespunkter runt Västsverige. Det ger dig större valmöjligheter för hur, när och vart du vill resa.
Tidsplan
Station Centralen öppnar som säckstation med fyra spår där tågen kan vända.
När det gäller tid för färdigställande av hela Västlänken så har vi bedömt ett spann mellan åren 2029 till 2032, där vi ser en trolig trafikstart 2030.
Nyheter
Länkar för mer information
