Logga in
Logga in

Dubbelspår Hallsberg–Degerön Bullerskyddsåtgärderna mellan Hallsberg och Degerön

Nu är vi nästan klara med bullerskyddsåtgärderna längs Dubbelspår Hallsberg-Degerön. Vi har genomfört åtgärderna i ett tidigt skede av järnvägsbygget för att minimera störningar från buller redan under byggtiden.

Nu är vi nästan klara med samtliga bullerskyddsåtgärder längs dubbelspårsutbyggnaden mellan Hallsberg och Degerön. Vi har genomfört åtgärderna i ett tidigt skede av järnvägsbygget för att minimera störningar från buller redan under byggtiden. Det som återstår är några långa bullerskärmar som byggs i mark, bro, tunnel-entreprenaden på delsträckan mellan Hallsberg och Stenkumla. 

Vår metod för bullerskydd

Riksdagen har fastställt riktvärden för buller vid väsentlig ombyggnad av infrastruktur. Om buller från ombyggd järnväg eller väg överstiger dessa värden ansvarar vi för att vidta åtgärder.

När vi bygger järnväg tar vi hänsyn till riktvärden och beräknar framtida bullernivåer. I dubbelspårsprojektet mellan Hallsberg och Degerön har vi utgått utifrån den beräknade trafiksituationen år 2050.

Buller, definierat som oönskat ljud, kan ha negativa effekter på hälsan vid långvarig exponering. Därför inventerar vi hus i närheten av den framtida järnvägen och genomför bullerskyddsåtgärder där bullernivåerna beräknas överskrida riktvärdena. Vilka hus som ska inventeras beslutas och finns angivet i järnvägsplanen. 

Ljudnivåer

Bostäder som beräknas få över 45 dBA maximal eller 30 dBA ekvivalent ljudnivå inomhus i bostadsrum har utretts för fasadåtgärder.

Bostäder som beräknas få över 70 dBA maximal eller 55 dBA ekvivalent ljudnivå vid fasad utreds för skydd av uteplats. Med uteplats avses, gemensam eller privat, iordningställt område eller yta såsom altan, terrass, balkong eller liknande som ligger i direkt anslutning till bostaden. Det har varit vår målsättning att alla bostäder ska ha en enskild eller gemensam uteplats med god ljudmiljö i nära anslutning till bostaden.

Vid inventeringen på plats vid varje fastighet beslutas vilka åtgärder som behöver göras.

Olika typer av bullerskyddsåtgärder

Bullerskyddsåtgärderna inkluderar både skydd nära spåren, såsom vallar och långa bullerskärmar (spårnära åtgärder), samt fastighetsnära åtgärder. För att skydda bostäder kan vi exempelvis byta ut fönster, dörrar och ventiler (fasadåtgärder), eller skydda uteplatser med lokala skärmar (uteplatsåtgärder). Vid högre ljudnivåer kan ytterligare fasadåtgärder krävas, såsom åtgärder på befintliga ytterväggar för att förbättra ljudreduktionen på dem.

Som exempel har vi i Mariedamm och Godegård byggt långa bullerskärmar vid spåren, men även kompletterat med fastighetsnära åtgärder (fasadåtgärder och uteplatsåtgärder) för att klara gällande riktvärden när trafiken ökar på järnvägen.

Kraven på bullerskyddsåtgärder gäller egentligen först mot slutet av dubbelspårsprojektet mellan Hallsberg och Degerön, när tågen börjar trafikera hela sträckan. Vi har dock valt att prioritera åtgärderna tidigt för att skapa en bättre miljö för närboende även under byggtiden.

Bullerberäkningar och prognoser

Ökande tågtrafik förväntas leda till högre bullernivåer. Våra bullerberäkningar, baserade på trafikprognoser för år 2050, visar att ekvivalenta ljudnivåer kommer att öka. Detaljerade bullerutredningar och PM Buller med bilagor finns tillgängliga bland dokumenten på vår hemsida.

Bullerskyddsåtgärder mellan Hallsberg och Degerön

Längs järnvägen mellan Hallsberg och Degerön har vi totalt byggt cirka 120 st lokala bullerskyddsskärmar och gjort fasadåtgärder på runt 385 fastigheter. Vi har även byggt långa bullerskärmar och vallar. Fastigheter som ligger i järnvägslinjen eller väldigt nära har lösts in, eftersom de trots utförande av bullerskyddsåtgärder inte förväntas klara gällande riktvärden.

Övrig information

Medfinansieras av EU

EU-logga