
Norrbotniabanan Arbetet med sträckan Umeå–Dåva går enligt plan
Underarbetet inför rälsläggning på sträckan Umeå–Dåva pågår för fullt. Nästan all underballast är utlagd och planering inför kommande arbete med spårbyggnad, teknikhus och kabeldragning är igång.
Innan rälsen kan läggas måste marken förberedas noggrant. Just nu läggs så kallad underballast, ett lager av hårt packad krossad sten, som blir grunden för spåret. Underballasten består av två delar, ett undre lager och ett förstärkningslager, som tillsammans blir 1,6 meter höga. Det undre lagret är redan klart och arbetet med förstärkningslagret pågår. Hittills har 72 000 av totalt 80 000 kubikmeter lagts ut, nästan hela arbetet är alltså gjort.
– Arbetet med att lägga ut underballast måste göras med hög noggrannhet då det finns hårda krav att hålla oss inom. Det får inte finnas nivåskillnader på mer än 20 mm åt något håll, säger Joacim Svahn, projektledare. Det finns små marginaler för fel och vi har sett att det finns några partier som behöver justeras men det påverkar inte tidplanen.
Vi ligger just nu lite före vår tidsplan. Arbetet med utläggning av kabelrännor är redan igång, som egentligen skulle ha startat i oktober. I samband med detta planeras också makadam att börja läggas, det lager där slipers och räls läggs.
– Vi planerar för fullt för kommande spårbyggnad, teknikhus och kontaktledning, säger Joacim. I slutet av oktober får vi leverans av de 420 meter långa rälerna som ska läggas i Ersmarkstunneln, vilket är en milstolpe i projektet.
Snäv tidsram för tunnelarbetet
När arbetet utanför tunneln är avklarat börjar en intensiv fas där installations-, kanalisations- och spårbyggnad ska färdigställas i tunneln.
– Vi har en snäv tidsram för att bli klara i tunneln, därför behöver vi ha allt arbete utanför tunneln klart under första halvan av nästa år, säger Joacim. När det är klart blir det fullt fokus på att färdigställa arbetet i tunneln för att sträckan ska bli klar för trafik.