Norrbotniabanan Därför står vi fast vid den beslutade korridoren genom centrala Piteå
Korridoren för Norrbotniabanan genom centrala Piteå beslutades 2010 efter omfattande utredningar. Men frågan väcker fortsatt frågor. Här förklarar vi varför beslutet ligger fast och varför sträckningen ger störst nytta.
Norrbotniabanan är av nationellt intresse. Det är en järnväg som ska binda samman Norrlandskusten och de människor och verksamheter som verkar där. Prognoserna visar på att banan kommer trafikeras med 77 tåg per dygn, varav 23 är godståg. Järnvägen kommer halvera restiderna, kostnaderna för godstransporter minskar med ca 30% och transporternas klimatpåverkan minskar. I Piteå har frågan om järnvägens sträckning väckt stort engagemang, och inför den kommande folkomröstningen vill Trafikverket förklara varför vi fortsätter arbetet som planerat och står fast vid beslutet om en central korridor genom staden.
Anledningarna till beslutet har stärkts
Korridoren valdes 2010 efter en omfattande process där olika alternativ vägdes mot varandra utifrån miljö, samhällsnytta, kostnader och påverkan på människor. Beslutet är inte överklagningsbart och ligger till grund för hela den fortsatta planeringen. Vi ser inte att förutsättningarna förändrats på ett sätt som motiverar ett omtag i processen. Tvärtom har argumenten för en central dragning stärkts. Analyser visar att en annan korridor, med ett resecentrum placerat utanför staden, skulle resultera i upp till 30 procent färre resenärer. Piteå hamn har också blivit en än viktigare målpunkt. Hamnen ingår numera i det Europeiska TEN-t nätverket. Det innebär att hamnen är av strategisk vikt för EU, och att 740 meter långa tåg ska kunna angöra hamnen innan 2050.
Det går heller inte att bara välja en korridor på nytt utan att göra omtag i processen. Och vi ser inte att det skulle leda till ett annorlunda beslut än det som finns idag. Däremot skulle det försena projektet med minst ett decennium eftersom att vi då behöver se över samtliga alternativ på nytt i en ny järnvägsutredning. Vi ser också att en sådan utredning skulle resultera i samma beslut som finns idag. Risken med ett omtag är dessutom att Norrbotniabanan tappar sin finansiering i den nationella infrastrukturplanen, vilket i praktiken innebär betydligt större förseningar för Norrbotniabanan i sin helhet. Detta eftersom att alla järnvägsplaner på sträckan Skellefteå–Luleå behöver vara på plats för att vi ska kunna börja bygga på sträckan. Är inte dessa förutsättningar på plats kommer vi inte få byggstartsbeslut och sannolikt åka ur den nationella infrastrukturplanen. Frågan handlar alltså inte bara om Piteå, utan om hela regionen och i förlängningen Sverige.
Beslutet grundas i regional och nationell nytta
Trafikverket har beslutat om korridoren utifrån ett regionalt och nationellt perspektiv, efter omfattande utredningar och samråd där kommunen deltagit tillsammans med ett stort antal andra intressenter som industrier, företag, rennäringen/berörda samebyar, allmänhet och andra kommuner.
Den beslutade korridoren är vald för att ge bäst nytta både för Piteå och för hela Norrbotniabanan. För Piteås del handlar det om hur Piteå kan växa och utvecklas. Ett centralt placerat resecentrum gör tåget till ett enkelt och attraktivt val för pendlare, studenter och besökare. Närheten till bostäder, arbetsplatser och skolor gör att fler kan välja tåget utan att vara beroende av bil. Norrbotniabanan kommer att halvera restiderna längs kusten, vilket öppnar för helt nya pendlingsmönster – du kan lika gärna bo i Bureå och jobba i Piteå som tvärtom.
För industrin och hamnen innebär den centrala korridoren smidigare och mer hållbara godstransporter. Genom att flytta godshanteringen till Pitholm förbättrar vi både trafiksäkerheten och stadsmiljön. Dessutom gör järnvägens sträckning att mer gods kan flyttas från väg till räls, vilket minskar utsläpp och buller – en lösning som den avfärdade korridoren vid Lomtjärn inte hade kunnat erbjuda, eftersom mycket av godstrafiken ändå hade behövt gå genom centrum.
Den centrala korridoren gör det också möjligt att bygga bort flera trafikproblem. Plankorsningar tas bort och alla passager blir planskilda. Det betyder att bilar, cyklister och fotgängare passerar järnvägen via broar eller tunnlar istället för att vänta vid bommar. Samtidigt genomförs förbättringar av vägar som Timmerleden, vilket gör trafiken tryggare och smidigare för alla. Med det alternativ som ligger vid Lomtjärn hade vi inte kunnat bygga om järnväg och vägar i centrala stan, utan problemen som finns där hade blivit kvar.
Ett centralt resecentrum skapar dessutom bättre förutsättningar för kollektivtrafiken. När bussar, tåg och gång- och cykeltrafik knyts ihop i en gemensam nod mitt i staden blir det enklare att resa både inom och till Piteå. Det ger även möjlighet att utveckla service, bostäder och arbetsplatser i anslutning till resecentrum – och ett levande område med rörelse under större delen av dygnet skapar trygghet, inte minst ur ett jämställdhetsperspektiv.
Fortsätter driva projektet framåt
Vi har förståelse för att det finns olika uppfattningar, men vårt ansvar är att driva projektet framåt så att nyttan med Norrbotniabanan kan bli verklighet. Den centrala korridoren genom Piteå är fortfarande det bästa alternativet och den är vald för att skapa största möjliga nytta – lokalt för Piteå, regionalt för Norrbotten och nationellt för Sverige. Därför kommer vi fortsätta arbetet framåt och inte göra omtag i redan fattade beslut.