Logga in
Logga in

Norrbotniabanan Ersmarkstunneln är färdigsprängd – en viktig milstolpe för Norrbotniabanan

Nu är sprängningsarbetet i den 1 600 meter långa Ersmarkstunneln klart. Det betyder att vi kan börja nästa steg: att färdigställa tunneln för att öppna för trafik mellan Umeå och Dåva och därefter upp till Skellefteå.

Torsdag 16 oktober sprängdes sista salvan i Ersmarkstunneln. Det är en viktig milstolpe på vägen mot att börja trafikera sträckan Umeå–Dåva. Sprängningsarbetet har genomförts i stora drag enligt tidplan. Nu fortsätter arbetet med att klä in och färdigställa tunneln så att den kan tas i bruk av framtidens tågtrafik. Det återstår cirka 50 meter i servicetunneln att spränga.

– Berget har varit av varierande kvalitet, säger Erik Storvall, projektledare. Det är bergets kvalitet som avgör hur snabbt vi kan arbeta. Ibland har vi haft bättre berg att arbeta med och ibland har vi haft mer utmanande berg. Men det är inte några bergförhållande som vi inte kunnat hantera.

Bra berg betyder att det är ett starkt berg som är bra att bygga i, med lite sprickbildning. Ju mer sprickor det blir i berget, desto mer måste det förstärkas med sprutbetong och bultar.

Bygget sker med hållbarhet i fokus

Totalt har vi tagit ut ungefär 760 000 ton berg ur tunneln. Det mesta av berget återanvänds norrut i bygget av Norrbotniabanan. Det är ett tydligt exempel på hur vi arbetar för att använda de resurser som finns och bygga hållbart.

Ersmarkstunneln har byggts i nära samarbete med vår entreprenör och alla har arbetat mot samma mål: att bygga säkert, effektivt och med hög kvalitet.

– Vi tar tillvara på de resurser vi har för att bygga hållbart, minska klimatpåverkan och samtidigt använda skattepengar på ett klokt sätt, säger Erik.

Fortsatta arbeten 

Genomslaget firar vi tillsammans med alla som varit delaktiga i arbetet. Nu fortsätter vi med att klä in tunneln och förbereda för kommande faser med markarbete, dränmontage och installation av järnvägsteknisk utrustning.

– Genomslaget är en stor framgång för projektet och ett tydligt bevis på det goda samarbetet vi har med vår entreprenör, säger projektledare Erik Storvall. Att sprängningen nu är klar markerar inte slutet, utan början på nästa spännande fas – att färdigställa tunneln för framtida trafik.