Logga in
Logga in

Välbesökta informationsmöten i Luleå och Antnäs

Den 6 och 7 maj bjöd vi in till informationsmöten i Luleå och Antnäs om planeringen av Norrbotniabanan genom Luleå kommun. Många tog chansen att komma förbi, lyssna på våra presentationer och ställa sina frågor.

Till hösten 2025 startar arbetet med att ta fram järnvägsplaner för sträckan genom Luleå kommun. Det är ett viktigt steg som inleds med att utreda den exakta dragningen för den nya järnvägen. I dagsläget finns det två kvarstående korridorer förbi byarna Ersnäs, Antnäs och Alvik. Den östra korridoren, som löper längs med E4, ligger till grund för den fortsatta planeringen. Denna korridor valdes efter en tidigare järnvägsutredning, där bedömningen var att den skulle medföra mindre miljöpåverkan än det västliga alternativet.

Samtidigt passerar den östra korridoren nära Natura 2000-områdena Möröfjärden och Skäret, vilket innebär att särskilda hänsyn måste tas. Därför behåller vi även den västra korridoren som alternativ tills vidare.

– Vi behöver nu i detalj titta på hur järnvägen kan dras förbi de två Natura 2000-områdena och samråda med Länsstyrelsen om möjliga alternativ, säger Kristina Nordhamn, projektledare för sträckan.

I det fortsatta arbetet kommer vi att studera olika möjliga linjer inom hela korridoren. Under 2026 och 2027 planerar vi att hålla samråd för att få in synpunkter från allmänheten och berörda parter. När järnvägsplanerna är färdiga skickas de in för fastställelse, vilket beräknas ske mellan 2029 och 2030.

Var järnvägen kommer att gå genom Luleå kommun är ännu inte bestämt. Det är något vi utreder nu och fram till dess att järnvägsplanen vunnit laga kraft vilket preliminärt är mellan 2030 och 2032.

Har du frågor om projektet som du inte fick möjlighet att ställa? Skicka ett meddelande till oss här.