Logga in
Logga in
I projektet kommer 6,2 järnvägsterrass att byggas, samt 3 broar. Bilden är från ett av Norrbotniabanans tidigare brobygge på sträckan Umeå–Dåva.

Norrbotniabanan Klart för byggstart norr om Sävar

Arbetet med Norrbotniabanan går in i en ny fas. Upphandlingen för delsträckan mellan Pålböle och Robertsfors kommungräns är klar och en entreprenör på plats. Det innebär att bygget av järnvägsterassen kan starta.

Delsträckan omfattas av 6,2 kilometer järnvägsterass. En järnvägsterrass är den förberedda markkonstruktion som järnvägen byggs på. Det är alltså själva underlaget innan rälsen och ballasten läggs ut. Till detta ska även tre broar byggas. Två av dem är så kallade faunapassager. Faunapassagerna byggs för att renar och annat vilt ska kunna passera över järnvägen och väg E4 på ett säkert sätt.

Arbetet i fält planeras att starta under första halvan av 2026 och pågå till och med 2028.

– Det känns väldigt bra att vi har en entreprenör på plats. Det här är starten för Norrbotniabanans första entreprenad norr om Dåva och en viktig milstolpe i arbetet framåt, säger Gerhard Barrestål, projektledare.

Stort intresse för Norrbotniabanan

Upphandlingen har fått ett stort intresse och många anbud lämnades in.

– Att vi har fått in så många bra anbud känns mycket positivt. Det visar att Norrbotniabanan är ett attraktivt projekt och jag ser fram emot att gå in i nästa fas av arbetet, säger Gerhard.

Störningar under byggtiden

En del av arbetet sker nära E4 och trafiken kan därför påverkas. Sprängningsarbeten kan innebära kortare avstängningar och trafiken kommer att ledas om när arbetet med faunapassagerna pågår. Vi försöker alltid planera arbetet så påverkan blir så liten som möjligt.