
Norrbotniabanan Klart linjeförslag för Norrbotniabanan mellan Skellefteå och länsgränsen
Trafikverket har nu tagit fram den järnvägslinje som kommer ligga till grund för fortsatt planering på sträckan mellan Skellefteå Degerbyn och länsgränsen Västerbotten/Norrbotten.
Sträckan mellan Skellefteå Degerbyn och länsgränsen Västerbotten/Norrbotten börjar i Degerbyn i Skellefteå tätort och går norrut genom Ersmark, Frostkåge, Ostvik, Byske, där det planeras för en regionaltågstation, och Åkroken (Åbyn), innan den slutar vid länsgränsen.
I februari höll vi samråd där vi presenterade tre olika förslag på linjedragning. Vi fick in många värdefulla synpunkter från boende, organisationer och andra berörda. Efter att ha jämfört alternativen har vi nu gått vidare med en lösning som kombinerar delar från alla tre förslag att arbeta vidare med.
– Vi bedömer att det här förslaget uppfyller projektets mål bäst genom att skapa smidigare transporter, tryggare trafiklösningar och till minsta olägenhet för miljö och människa, säger Sofia Jonsson, projektledare vid Norrbotniabanan.

När vi arbetar fram en linje tar vi hänsyn till flera faktorer, till exempel miljön, samhällsnytta, tekniska förutsättningar och kostnader. Vi värdesätter också de synpunkter vi fått in genom samråd längs sträckan.
Buller och omledningsvägar utreds vidare
Vi kommer nu påbörja arbetet med att ta fram ett mer detaljerat förslag för hur järnvägen kan dras och byggas i området. I det arbetet undersöker vi bland annat vägars dragning, bullerfrågor och vilka åtgärder som kan minska påverkan på människor och miljö.
– Även om det är en stor milstolpe att vi tagit fram den linje som vi nu förordar och kommer att arbeta vidare med, så återstår mycket arbete innan vi med säkerhet vet hur järnvägen ska utformas på alla delar av den här sträckan. Det är först nu vi kommer att utreda i detalj hur vi ska lösa passager under och över järnvägen, hur vi ska dra om vägar som påverkas, hur bullerpåverkan kommer att bli, samt vilka bulleråtgärder som kan bli aktuella, säger Sofia.
Detta arbete leder fram till ett planförslag som presenteras vid ett nytt samråd 2027. Innan vi kan presentera det slutliga planförslaget för granskning behöver vi ta fram en miljökonsekvensbeskrivning som ska godkännas av Länsstyrelsen. Målsättningen är att det ska ske i slutet av 2028.
Öppet hus i Skellefteå
I november kommer vi att bjuda in till öppet hus i Skellefteå för att finnas på plats och svara på frågor om Norrbotniabanan i allmänhet och om den föreslagna linjen. Kommande information om öppet hus hittar du i de lokala tidningarna, på Norrbotniabanans webbplats och i våra sociala medier.
Beskrivning av delsträckor
Den föreslagna linjen är en kombination av de alternativ som tidigare presenterats vid samråden och har vidareutvecklats på vissa delar. Nedan följer en kort beskrivning av varje delsträcka inom linjen.
Vid utfarten av Skellefteå följer den förordade linjen befintlig sträckning av järnvägen genom Degerbyns industriområde. Efter det passerar den söder om Brönet. Vid Brönet viker Norrbotniabanan av norrut och passerar över odlingsmarker för att sedan passera över väg 95. Järnvägen fortsätter sedan sin sträckning norrut mot mynningen på tunneln. Järnvägssträckningen minskar behovet av kostsamma åtgärder på den befintliga infrastrukturen och skapar möjligheter för samlad bebyggelseutveckling i Skellefteås västra delar.

Brattmyran–Ersmark - tunnelpassage
Vid Brattmyran går den förordade linje in i en cirka tre kilometer lång tunnel. I norr mynnar den ut strax söder om Ersmark.

Förordad linje passerar vid Ersmark drygt 500 meter öster om bebyggelsen i Ersmark och passerar östra sidan av Storängesberget. Den förordade linjen har bedömts ha en mindre påverkan på boendemiljön i Ersmark och ha bättre grundläggningsförhållanden.

Vid Frostkågedalen går förordad linje genom den västra sidan av Gränberget och passerar sedan längs kanter av odlingsmarker och genom skogspartier och passerar på västra sidan av Korsberget. Sträckningen innebär att järnvägsanläggningens negativa påverkan på odlingsmarker och landskapsbild blir relativt liten.
Förordad sträckning fortsätter sedan norrut och passerar Björkhammar trafikplats med en och samma järnvägsbro över E4, Storbäcken och enskilda vägar.


Mellan Björkhammar och Byske går den föreslagna linjen genom skogs- och myrmarker och det innebär att områden med höga naturvärden kan minimeras.

På den södra sidan av älven går den föreslagna linjen över före detta Gullringshus verksamhetsområde. Den går sedan med järnvägbro över Byskeälven och Bäckgatan/Ringvägen. På den norra sidan av Byskeälven kommer en regionaltågsstation att byggas. Motiven är att minska påverkan på infrastrukturen såsom Storgatan och passagen över E4:an.

Norr om Byske så passerar den förordade linjen vid vattenskyddsområdet vid Vitsjön utan att göra intrång i området. Höjdläget på järnvägen har anpassats för att inte påverka Tåmeåsens grundvattennivåer.
Vid Åbyälven i Åkroken minskar den föreslagna linjen påverkan genom en kort bro utan stöd i älven och med en placering som bättre passar in i landskapet. Norr om Åbyälven passerar linjen i mitten av korridoren genom skogs- och myrlandskap.

Dokument
Här kan du läsa vår linjestudie som är den utredning som ligger till grund för beslutet om den föreslagna linjen. Du hittar aktuella dokument under fliken "Skellefteå Degerbyn–länsgränsen Västerbotten/Norrbottens län"
Länk till digital karta
Här kan du se en digital karta som visar den föreslagna linjen.
Information till dig som bor inom korridoren
Du som berörs av den föreslagna sträckningen har fått, eller kommer att få, information via post eller digital brevlåda.