Norrbotniabanan under 2025 – här är några av årets milstolpar
Under 2025 har Norrbotniabanan tagit flera viktiga steg framåt. Här sammanfattar vi några av årets händelser som bidrar till snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter.
- En stor milstolpe är att vi har fått byggstartsbeslut för sträckan Dåva-Skellefteå. Det har lagt grunden för att vi har kunnat starta förberedande arbeten i form av bland annat avverkning, säger Lars Bergdahl programchef.
Totalt har 160 hektar skog avverkats hittills. Det motsvarar 40 procent av den planerade avverkningen i den första entreprenaden.
På sträckan Umeå–Dåva närmar sig projektet trafikstart. En avgörande nyckel för att hålla tidplan har varit tunneldrivningen i Ersmarksberget.
- Det känns väldigt skönt att projektet har lyckats även i de mer utmanande delarna av berget och det blev genomslag i tunneln i oktober. Berget som vi tagit ut ur tunneln kommer återbrukas i kommande byggnation av Norrbotniabanan. På det sättet hushåller vi med naturresurser och skattebetalarnas medel, säger Lars.
Planeringen fortsätter för den norra delen av banan. Ett nytt stationsläge har beslutats i Norrfjärden och samråd i Piteå och Skellefteå har gett många värdefulla synpunkter från allmänheten.
– I norra Skellefteå har vi förordat en linje som minimerar förflyttning av massor, vilket är viktigt för att hålla nere kostnaderna. Under 2026 fortsätter arbetet med järnvägsplanerna för sträckan Skellefteå–Luleå. Vi siktar bland annat på att förorda en linje genom hela Piteå kommun samt att börja samråda linjer i Luleå kommun, förklarar Lars.