
Nu startar avverkningen för Norrbotniabanan
Nu börjar vi avverka på sträckan Dåva–Skellefteå. I första hand handlar det om ungefär 20 procent av all skog som ska avverkas för att ge plats för järnvägen.
Först ut är de områden där det är mest kritiskt att komma igång med produktion. Det innefattar bland annat förberedande vägar på olika ställen längs sträckan.
– Vi är angelägna om att komma igång med bygget. Ibland får vi frågan om vi kommer börja bygga från det ena eller andra hållet, men faktum är att vi börjar bygga på flera ställen samtidigt, säger Maria Erlandsson, projektchef på Norrbotniabanan.
Arbetet anpassas efter säsong
På vissa sträckor väntar vi med avverkningen till vintern då marken är frusen, vilket minskar risken för markskador och underlättar framkomligheten för tunga maskiner. På andra delar av sträckan sker arbetet under sommaren och hösten, beroende på lokala förhållanden och tillgänglighet.
En viktig aspekt i arbetet är hur vi tar hänsyn till djurlivet. I exempelvis Robertsfors kommun har vi avverkningsförbud mellan april och juli enligt Miljökonsekvensbeskrivningen och Länsstyrelsens beslut. I Skellefteå kommun finns inget generellt förbud, men vi planerar att styra avverkningen till vintern i fuktiga och blöta områden där fåglar oftast häckar.
– Inför avverkningen gör vi en noggrann genomgång av sträckan tillsammans med entreprenören, och om vi upptäcker häckning av fåglar anpassar vi arbetet för att undvika störningar.
Så kan du påverkas
Du som bor eller rör dig i närheten kan märka av att arbeten pågår. Det kan till exempel handla om buller från maskiner, transporter och tillfälliga begränsningar i framkomlighet.
Arbetet med röjning och avverkning startar i juni 2025 och genomförs etappvis fram till senhösten 2026. Under det första året avverkas cirka 20 procent av sträckan och resterande avverkning fortsätter sedan under 2027 och 2028.