
Ny milstolpe i arbetet med Norrbotniabanans första tunnel
Ersmarkstunneln, Norrbotniabanans första tunnel, fortsätter att ta form och nu har vi sprängt oss halvvägs igenom. Nu väntar en avgörande fas i arbetet när vi går in i ett svårare parti i berget.
– Projektet löper på enligt plan och nu är vi mer än halvvägs genom Ersmarksberget. Nu går vi in i ett mer utmanande parti, där bergförhållandena blir mer komplexa. Det blir avgörande för hur snabbt vi kan driva tunneln vidare, säger Erik Storvall, projektledare.
Eftersom att tunneln drivs från bägge hållen är det mittenpartiet som är kvar att sprängas ut.
– Denna del är också belägen under en gammal deponi, och för att ha kontroll på vattenläckage har tre mätdammar anlagts, där både volym och kvalitet provtas regelbundet, säger Erik.
Följ med in i Ersmarkstunneln, Norrbotniabanans första tunnel, där sprängningar och byggnation pågår för fullt. Från kraftfulla explosioner till precisionsarbete i bergmassorna, varje steg tar oss närmare en färdig järnväg. Totalt kommer 870 000 ton berg att tas ut, och arbetet fortsätter fram till 2026.
Parallellt med sprängningsarbetet gör vi också markarbeten inne i tunneln. Vi installerar bland annat ledningar för spillvatten, dränvatten, brandvatten och kanalisation.
– Sprängningsarbetet kommer att fortsätta fram till efter sommaren. Samtidigt pågår också betong-, berg- och markarbeten och det kommer även fortsätta även efter vi har sprängt klart. Målet är att tunneln ska stå färdig under sommaren 2026.
Tar ut en halv Globen
Berget som tas ut ur tunneln kommer till största delen att återanvändas i kommande byggnationer av Norrbotniabanan norr om Umeå.
– För att säkerställa en hållbar byggprocess återanvänds bergmaterial som tas ut – totalt 870 000 ton. Det motsvarar ungefär en halv Globen, eller Avicii Arena som det numera heter, säger Erik.