Logga in
Logga in

Norrbotniabanan Så var öppet hus om Norrbotniabanan i Skellefteå

Den 4 november bjöd vi in till öppet hus på Sara kulturhus i Skellefteå. Många passade på att komma förbi, lyssna på presentationer och ställa frågor om Norrbotniabanan.

Besökarna var nyfikna på tidplanen och hur arbetet kommer att märkas i vardagen. Det handlade bland annat om framkomlighet, buller, vibrationer och hur stationer och anslutningar kan komma att fungera.

– Det är roligt att se så stort engagemang. Att träffa boende och höra deras frågor och synpunkter ger oss värdefull information. Det är också ett tillfälle för oss att berätta om kommande byggstarter och vilka möjligheter som finns framåt, säger Maria Erlandsson, projektchef på Norrbotniabanan.

Under kvällen fick vi frågor om flera delar av sträckan runt Skellefteå. I centrala Skellefteå handlade mycket om hur trafiken ska fungera under byggtiden, medan norra delen, där vi tidigare presenterat en föreslagen linje, väckte frågor om buller, markintrång och hur järnvägen kan påverka närmiljön. Arbetet med förslaget till järnvägsplan för Skellefteå norra pågår just nu. I det arbetet kommer vi att utreda buller, markintrång, passager och hur närmiljön påverkas mer i detalj. Förslaget kommer sedan att ställas ut inför nästa samrådsmöte, som planeras till 2027.

Förberedelser inför byggstart mellan Dåva och Skellefteå

Längs sträckan Dåva–Skellefteå pågår just nu omfattande förberedelser inför de större byggstarter som planeras till 2026. Vi genomför överlast på Risön, avverkar skog, upphandlar entreprenader, flyttar ledningar, drar fram byggström och anlägger byggvägar. Snart startar även bygget av ett nytt elljusspår i Robertsfors, eftersom det gamla ligger där järnvägen kommer att gå i framtiden.

– Mellan Dåva och Skellefteå handlar arbetet just nu om att förbereda inför byggstart 2026. Det är en lång och komplex sträcka med stadsmiljö, broar, passager, mindre samhällen och otillgänglig skogsmark, och därför behövs många förberedelser innan själva byggandet kan börja. Vi räknar med en byggtid på 10–12 år, säger Maria Erlandsson.

Vi vill rikta ett stort tack till alla som kom förbi, ställde frågor och delade sina perspektiv. Samtalen är värdefulla i det fortsatta arbetet.