Logga in
Logga in

Norrbotniabanan Samråd för södra delsträckan i Piteå – förslag på broar över Pitsund

Samrådet om Norrbotniabanans sträckning för delsträckan Länsgränsen–Munksund i Piteå har väckt stort engagemang, särskilt kring de olika broalternativen över Pitsund. Du kan lämna synpunkter till den 27 november.

– Vi är glada över det stora engagemanget. Synpunkterna från samrådet är ett viktigt underlag i vårt fortsatta arbete med att utvärdera och jämföra de olika alternativen. De hjälper oss att få en bättre förståelse för lokala förutsättningar och behov, säger Annika Larsson, projektledare för delsträckan.

Arbetet med järnvägsplanen fortsätter

Vi arbetar just nu med att ta fram järnvägsplanen för sträckan genom södra Piteå. En viktig del av det arbetet är den linjestudie som pågått sedan i våras. I studien undersöker vi flera möjliga dragningar för järnvägen inom den korridor som tidigare har beslutats.

Varje alternativ har sina särskilda förutsättningar och utmaningar. Syftet är att jämföra alternativen utifrån tekniska förutsättningar, miljöpåverkan och påverkan på människor och samhälle. Målet är att hitta den lösning som fungerar bäst, både lokalt och i ett större perspektiv.

De linjealternativ som visades på samrådet är markerade med olika färger på kartan, där varje färg visar en möjlig sträckning inom korridoren.

I det kommande arbetet med järnvägsplanen kommer flera linjealternativ att utredas vidare innan ett slutligt alternativ väljs. De alternativ som utreds kan också kombineras, vilket betyder att olika lösningar kan väljas för olika delar av sträckan.

Bro över Pitsund

I underlaget presenterades också flera förslag på broar över Pitsund. Den kan antingen utformas som en fast högbro, som en lyftbro, eller en öppningsbar svängbro. 

– Pitsund är en utmanande passage. Eftersom järnvägen får luta max 1 procent blir det stora skillnader i de olika alternativen om hur lång bron blir. Olika brolösningar innebär också olika påverkan på Pitholmen som är ett viktigt rekreationsområde, säger Annika Larsson.

Vad händer nu?

Vi tar nu hand om de synpunkter som kommit in och använder dem som underlag i det fortsatta arbetet. Synpunkterna är viktiga för att vi ska förstå lokala behov och ta del av den kunskap som finns hos dem som bor och verkar i området.

Nästa steg är att fördjupa analyserna och arbeta vidare mot en linje för sträckningen. Under 2026 planerar vi att förorda en linje för sträckan genom Piteå som grund för det fortsatta arbetet med järnvägsplanen.

Här hittar du underlaget till samrådet
Underlaget för samrådet hittar du i länkarna nedan, eller via bransch.trafikverket.se/norrbotniabanan-dokument under fliken ”Piteå kommun”.

Lämna dina synpunkter 

Dina synpunkter är viktiga! Skicka in dina synpunkter i vårt e-formulär nedan, senast den 27 november. Du kan också lämna synpunkterna till: Ärendemottagningen, Box 810, 781 28 BORLÄNGE eller till investeringsprojekt@trafikverket.se ange diarienummer TÄHS-2024-000155.

Nedan hittar du en länk till den digitala samrådsportalen där du kan se kartor över de aktuella linjealternativen. Nedan finns även en länk till presentationsmaterialet från samrådet samt till det digitala synpunktsformuläret.